De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 20:00.
Op vraag van raadslid Nathalie Meganck werd er een minuut stilte gehouden voor het overlijden van de stiefzoon van raadslid Roger Coppens.
De voorzitter verontschuldigt raadslid Roger Coppens voor zijn afwezigheid.
Schepen Phaedra Van Keymolen en raadslid Laurent Volckaert namen digitaal deel conform artikel 5.1 § 1 van het huishoudelijk reglement.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 februari 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 februari 2023 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 23 februari 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede die op dinsdag 30 mei 2023 - 19u30 plaats heeft met volgende agenda:
1. Vaststelling dat de vereniging de rechtsvorm dient aan te nemen van de Coöperatieve Vennootschap en de statuten dienen aangepast te worden volgens de regels van het WVV;
2. Opheffen van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en beschikbaar stellen van de middelen;
3. Aanneming van volledige nieuwe statuten;
4. Bevestiging van de mandaten van het bestuur;
- Decreet over lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen stelt haar voorstel ter zitting voor.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 10 onthoudingen.
Toerisme Scheldeland vzw zal tijdens haar volgende Algemene Vergadering op 27 april 2023 drie nieuwe bestuurders aanstellen. Zoals bepaald in de statuten, neemt om de 2 jaar 1/3 van de bestuurders ontslag.
Voor de periode 2023-2024 zal de vzw 3 bestuurders aanstellen uit volgende categorieën:
- 1 bestuurder uit categorie i Gemeentebesturen, grondgebied Oost-Vlaanderen
- 1 bestuurder uit de categorie ii Provinciale Toeristische Organisatie, grondgebied Oost-Vlaanderen
- 1 bestuurder uit de categorie iii Interlokale Verenigingen, grondgebied Antwerpen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Bart Ottoy
- Decreet over lokaal bestuur art. 41 4°
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 10 onthoudingen.
artikel 1. om de schepen Bart Ottoy (bart.ottoy@haaltert.be) voor te dragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur in Toerisme Scheldeland vzw.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd.
Ingevolge een wijziging van artikel 39 van het decreet over lokaal bestuur dienen lokale besturen naast een deontologische code ook over een deontologische commissie te beschikken. Om tegemoet te komen aan deze verplichting, wordt een addendum gevoegd bij voormeld reglement waarbij een deontologische commissie wordt opgericht, en waarbij ook de werking van de commissie wordt vastgelegd.
Het nieuwe addendum is gebaseerd op het model van VVSG en is zowel voor de raadsleden van de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het addendum zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
In 2013 voorzag de raadsbeslissing dd. 24 juni 2013 in de oprichting van een deontologische commissie en een commissie intergemeentelijke samenwerking. Ingevolge een wijziging, is een commissie intergemeentelijke samenwerking niet langer verplicht en kan de gemeenteraad ook waken over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op het gemeentelijk beleid. (Art. 389 Decreet Lokaal Bestuur).
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het reglement van 24 juni 2013 houdende de oprichting gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerking en deontologie.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het addendum bij het reglement dd. 27 februari 2023 houdende de deontologische code voor mandatarissen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 31 maart 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Keiberg 2+ en 6+ (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie C, nrs. 578 M 2 en 578 B 2.
In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren. Het betreft lot 4 en is kadastraal gekend als deel van het nummer 578M2 P0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van zeventig centiare (70ca) en met gereserveerd perceelnummer: 578V3 P0000.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2021180033 - 2021/331.
Notaris Carmen De Vuyst, met studie te 9552 Herzele, Provincieweg 2, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Carmen De Vuyst betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Keiberg 2+ en 6+ (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, &e afdeling Haaltert, sectie C, deel van het nummer 578M2 P0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van zeventig centiare (70ca) en met gereserveerd perceelnummer: 578V3 P0000.
Sinds 2014 biedt lokaal bestuur Haaltert haar inwoners gratis advies inzake duurzaam bouwen en renoveren. Hiervoor maakt lokaal bestuur Haaltert gebruik van het Omgevingscontract.
Sinds de stijging van de energieprijzen merkt het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen een explosieve en aanhoudende stijging van het aantal adviesaanvragen. In 2022 vond voor de hele provincie een recordaantal van meer dan 3000 particulieren de weg naar een duurzaam bouw- en renovatieadvies. Tegelijk stijgt ook de objectieve kostprijs van een renovatieadvies-aan-huis, onder meer door indexering van de uurprijs van de adviseurs.
Om te kunnen blijven tegemoetkomen aan de vele vragen naar bouw- en renovatieadvies, en eveneens de financiële bijdrage van de gemeente en de provincie onder controle te houden, voert het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen een nieuwe aanpak in met een meer uitgebreide dienstverlening en een voorselectie voor een aanbod dat nog beter afgestemd is op de noden van de burger. Wie advies vraagt, zal nu nog gerichter worden geleid naar de aangewezen ondersteuning, en niet enkel naar het bouw- of renovatieadvies aan huis. Burgers met een specifieke vraag, kunnen soms sneller geholpen worden via het infoloket of een kort persoonlijk adviesgesprek met een renovatieadviseur. Burgers met concrete vragen over bijvoorbeeld premies of leningen zijn eerder gebaat met een toeleiding naar het lokale Energiehuis. Het bouw- en renovatieadvies wordt meer specifiek ingezet voor woningeigenaars met concrete bouw- of renovatieplannen die eerst een volledig advies wensen in te winnen met het oog op korte-termijnwerken maar ook op een duurzame toekomstbestendige woning.
Met deze nieuwe aanpak willen we de burger helpen met een aanbod op maat van zijn specifieke noden en tegelijkertijd nog efficiënter omgaan met de budgetten van de gemeente en de provincie.
In overleg met elke gemeente werd een richtaantal (13 voor Haaltert) bouw- en renovatieadviezen-aan-huis vooropgesteld voor het hele jaar. Het aantal aanvragen en ingeboekte adviezen wordt permanent opgevolgd door het Steunpunt en uitgevoerde adviezen worden per kwartaal afgerekend. Op die manier kan ook het richtbudget voor de gemeente vooraf worden bepaald en worden verrassingen bij de eindafrekening van de trekkingsrechten vermeden. De gemeente kan op elk moment het aantal adviesaanvragen, ingeboekte en uitgevoerde adviezen opvragen bij het Steunpunt. Het Steunpunt werkt aan een portaalpagina waar de gemeente dit op elk moment zelf zal kunnen raadplegen en opvolgen.
Zoals in het Omgevingscontract ook voor het overige aanbod geldt, zal de gemeente 50% van de kostprijs voor het bouw- en renovatieadvies bijdragen, de overige 50% neemt de Provincie op zich.
Deze gewijzigde aanpak vereist een aanpassing van de huidige Engagementsverklaring. De Deputatie keurde deze goed in de zitting van 2 maart 2023 (Addendum Engagementsverklaring in bijlage).
Het Omgevingscontract met Provincie Oost-Vlaanderen (23 januari 2020).
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
Zoals in het Omgevingscontract ook voor het overige aanbod geldt, zal de gemeente 50% van de kostprijs voor het bouw- en renovatieadvies bijdragen, de overige 50% neemt de Provincie op zich. Voor een bouw- of renovatieadvies-aan-huis bedraagt de huidige kostprijs (1 maart 2023) 320 euro (aandeel gemeente: 160 euro), voor een persoonlijk adviesgesprek (voorselectie) 41 euro (aandeel gemeente: 20,50 euro). De Provincie neemt ook de kosten voor het infoloket en het beheer van de inschrijvingen en adviesdossiers op zich.
Geleverde prestaties voor het duurzaam bouw- en renovatieadvies worden afgetrokken van de daarvoor voorziene trekkingsrechten voor het Omgevingscontract.
De facturatie gebeurt per kwartaal.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan het addendum bij de "Engagementsverklaring voor duurzaam bouw- en renovatieadvies";
Artikel 2. akkoord te geven aan de door het Steunpunt voorgestelde aangepaste aanpak voor duurzaam bouw- en renovatieadvies voor inwoners van de gemeente en met het in overleg bepaalde richtaantal bouw- en renovatieadviezen-aan-huis voor het kalenderjaar.
Projectvereniging Erfgoed Denderland heeft een cultureel-erfgoedconvenant voor de beleidsperiode 2021-2026 en maakt steeds een jaaractieplan op, gekoppeld aan een begroting. Na afloop van het werkingsjaar dient een jaarverslag en jaarrekening te worden ingediend bij de Vlaamse Overheid.
Dit jaarverslag en jaaractieplan 2022 wordt aan alle bevoegde gemeenteraden vooraf voorgelegd ter goedkeuring.
Het doel van de projectvereniging is door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele erfgoedactoren in de regio, van de Denderstreek een sterkere cultuurplek en erfgoedregio te maken, in het bijzonder met een gemeenschappelijke aanpak ten aanzien van cultureel erfgoed. De projectvereniging wil door middel van projecten de samenwerking tussen de gemeente inzake cultuur en erfgoed bevorderen, onder andere op het vlak van inventarisatie, publiekswerking, participatie, wetenschappelijk onderzoek, het behoud en het beheer van dat cultureel erfgoed. De projectvereniging wil de lokale erfgoedactoren ondersteunen door middel van diverse initiatieven.
Voorliggende beslissing kadert in actie 19 - aansluiting erfgoedcel
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van Erfgoed Denderland.
artikel 2. de goedkeuring zal overgemaakt worden aan erfgoed Denderland.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het systeem van hydranten op het grondgebied van Groot-Haaltert aan te passen. Er wordt gevraagd om over te gaan tot een jaarlijkse controle van alle hydranten, tot het gefaseerd plaatsen van bovengrondse hydranten en tot een uitbreiding van het aantal hydranten naar natuurgebieden.
De gezamenlijke fracties Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal hebben een aanvullend agendapunt ingediend om het systeem van hydranten aan te passen op het grondgebied van Groot-Haaltert. De fracties hebben op 27 februari 2023 de voorzitter van de gemeenteraad, de algemeen directeur alsook de gemeenteraad zelf gevraagd om dringend actie te ondernemen inzake de brandveiligheid binnen onze gemeente en meer specifiek het onderhoud van de hydranten op het grondgebied Groot-Haaltert. Dit naar aanleiding van de gebreken die werden vastgesteld. Zij stellen volgende aanpassingen voor:
1) Jaarlijkse controle van alle hydranten op het grondgebied van Groot-Haaltert door de brandweer, met transparante rapportering aan de gemeenteraad en de daaraan gekoppelde interventies op datum en exacte locatie.
2) Het gefaseerd plaatsen van bovengrondse hydranten gezien de grote investering. Desondanks de grote investering hebben zij immers als voordeel dat ze zichtbaar zijn, makkelijker zijn in onderhoud en er meer aansluitingen op één hydrant mogelijk is.
3) Uitbreiding van het aantal hydranten naar natuurgebieden, gezien het veranderende klimaat en de noodzaak om ook daar te kunnen blussen mochten er natuurbranden ontstaan.
De gezamenlijke fracties Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal vragen om hier als eerste werk van te maken en hiervoor budget vrij te maken. Het budget zou eventueel gehaald kunnen worden uit de plannen tot de oprichting van een brandweerpost, want wat zijn we met een brandweerpost als er geen toegang tot water is om een brand te blussen.
Algemene basisbevoegdheid
Deze beslissing heeft financiële gevolgen, maar deze zijn nog niet gekend.
Subamendement op amendement op artikel 1: Op vraag van de gemeenteraad van Haaltert zal aan de zoneraad gevraagd worden de controle jaarlijks te laten uitvoeren en te rapporteren en hierover kennis te geven aan de gemeenteraad.
Met 10 stemmen voor (Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman), 14 stemmen tegen (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt)
Amendement op artikel 1: Op vraag van de gemeenteraad van Haaltert zal aan de zoneraad gevraagd worden de controle jaarlijks te laten uitvoeren en hierover te rapporteren.
Met 14 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt), 1 stem tegen (Laurent Volckaert), 9 onthoudingen (Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman)
Amendement op artikel 2: Het advies van de brandweerzone zal hierbij gevolgd worden wanneer nieuwe of te vervangen hydranten moeten geplaatst worden.
Met 23 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt), 1 onthouding (Laurent Volckaert)
Amendement op artikel 3: uitbreiding van het aantal hydranten naar natuurgebieden wordt zowel vanuit de watergroep en brandweerzone niet geadviseerd. De nadruk ligt op beveiliging van bewoonde gebieden.
Met 14 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt), 10 stemmen tegen (Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman)
Artikel 1: het voorstel zoals ingediend door de fracties Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal niet goed te keuren
Artikel 2: De amendementen zoals ingediend door de meerderheid ter zitting te aanvaarden.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt aan de zoneraad Zuid-Oost-Vlaanderen om een jaarlijkse controle van de hydranten op zijn grondgebied te laten uitvoeren en hierover te rapporteren.
Artikel 4: Bij de plaatsing van nieuwe hydranten en de vervanging van bestaande hydranten zal het advies van de brandweer gevolgd worden voor wat betreft het type hydranten (bovengrondse of ondergrondse).
Artikel 5: Er zal geen uitbreiding van hydranten naar natuurgebieden voorzien worden aangezien noch de Watergroep noch de brandweerzone dit adviseren. De nadruk ligt op beveiliging van bewoonde gebieden.
De mondelinge vragen van raadsleden Peter De Smet, Pieter de Spiegeleer en Jan Schelfhout werden ter zitting behandeld.
Het antwoord op de mondelinge vraag van raadslid Peter De Smet over de gemeenschapsdienst wordt hem nog bezorgd.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 22:07.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad