De voorzitter opent de zitting op 30/06/2025 om 21:00.
De voorzitter vermeldt de hybride deelname van raadslid Koen Vijverman aan de zitting van heden conform artikel 2.2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn Haaltert.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2025.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de vaststelling van de vacatietoelage voor externe juryleden in selectieprocedures.
De externe juryleden van een selectiecommissie ontvangen een vacatietoelage voor de prestaties die ze leveren, zoals onder andere de voorbereidende vergadering, het opstellen, afnemen en beoordelen van de proeven.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 27 april 1998 de vergoedingen voor de voorzitter en de leden van examencommissies voor de aanwerving van gemeentepersoneel goed.
Deze regeling is niet langer in verhouding tot de bedragen die vandaag als gebruikelijk worden beschouwd voor externe deskundigen die deelnemen aan selectieprocedures. Een actualisatie van de vergoedingen voor externe juryleden is nodig om aan te sluiten bij de hedendaagse verwachtingen en professionele standaarden.
De dienst Personeel & Secretariaat stelt voor om het niet-geïndexeerd basisbedrag van de vacatietoelage vast te stellen als volgt:
De hierboven vermelde bedragen zijn gekoppeld aan de spilindex 138,01 en volgen de evolutie van het indexcijfer voor de lonen en wedden van het personeel.
De prestaties die verband houden met het thuis opstellen en verbeteren van selectieproeven worden vergoed volgens de prestaties op een weekdag.
Alle externe leden van de selectiecommissie, ongeacht hun taak, ongeacht de graad, ontvangen dezelfde vergoeding.
Externe juryleden die zelf tewerkgesteld zijn bij een lokaal bestuur of overheid moeten afstand doen van deze vergoeding als de prestaties tijdens dienstactiviteit bij de eigen werkgever gebeuren.
De externe juryleden ontvangen ook een kilometervergoeding voor hun verplaatsing(en) met de eigen wagen, overeenkomstig de geldende regeling voor personeelsleden, zoals opgenomen in de rechtspositieregeling voor personeel van lokaal bestuur Haaltert.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van de vacatietoelage voor externe juryleden in selectieprocedures als volgt:
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 1998 over de vaststelling van de vergoeding voor de voorzitter en de leden van de examencommissie voor de aanwerving van gemeentepersoneel.
Organisatoren die een nieuw opvanginitiatief willen opstarten of die een bestaand initiatief willen uitbreiden, dienen daarvoor een vergunning aan te vragen bij het agentschap Opgroeien. Gaat het om opstart van een nieuwe groepsopvang, de verhuis van een bestaande groepsopvang of om een uitbreiding van minstens 9 plaatsen, dan is het sinds 1 januari 2022 voor de organisator ook verplicht om een 'opportuniteitsadvies kinderopvang' aan te vragen bij het lokaal bestuur waar hij het (nieuwe) initiatief of de uitbreiding wil realiseren. De lokale besturen hebben namelijk een belangrijke rol in de organisatie van betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang binnen hun gemeente.
Het voornaamste doel van het opportuniteitsadvies bestaat erin de dialoog op te starten met de organisator over de noden binnen de gemeente, er inzicht in te geven en bezorgdheden te bespreken. Het opportuniteitsadvies is niet bindend, maar dient als ondersteunend advies om de communicatie tussen de organisator en de gemeente op gang te brengen en te komen tot een duurzame samenwerking.
Om het verlenen van de opportuniteitsadviezen objectief en transparant te laten verlopen, dient het lokaal bestuur een reglement uit te werken waarin alle modaliteiten m.b.t. het advies worden opgenomen: de criteria, de procedure, het hoorrecht en de bezwaarprocedure.
Het ontwerp 'Reglement - Opportuniteitsadvies in het kader van een aanvraag voor een vergunning voor groepsopvang' van het lokaal bestuur Haaltert gaat als bijlage en wordt hieronder artikelsgewijs, kort gekaderd.
Artikel 1 schets kort de aanleiding tot het opstellen van het reglement.
Artikel 2 definieert de voornaamste instanties die worden vernoemd in het reglement.
Artikel 3 regelt het toepassingsgebied en de doelgroep. Zoals hierboven al vermeld, is het verplichte opportuniteitsadvies is enkel van toepassing voor organisatoren van groepsopvang indien het gaat om 1/een nieuw initiatief 2/de verhuis van een bestaand initiatief of 3/de uitbreiding van een bestaand initiatief met minstens 9 plaatsen. Initiatieven voor gezinsopvang en uitbreiding van groepsopvang tot 8 plaatsen kunnen/mogen wel vrijblijvend opportuniteitsadvies inwinnen. Zij zijn echter niet verplicht het advies te bezorgen aan het agentschap Opgroeien.
Het vast bureau formuleert het opportuniteitsadvies.
Artikel 4 behandelt de voorwaarden waaraan de aanvraag moet voldoen en de criteria waaraan het initiatief zal getoetst worden.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De bepalingen met betrekking tot het opportuniteitsadvies, zijn opgenomen in:
De goedkeuring van dit reglement heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te geven aan het 'Reglement Opportuniteitsadvies in het kader van een aanvraag voor een vergunning voor groepsopvang' zoals opgenomen in de bijlage.
Het vast bureau wordt gevraagd kennis te nemen van rapport organisatiebeheersing 2024. Deze rapportering geldt voor het jaar 2024, met een blik vooruit op het jaar 2025.
Lokaal bestuur Haaltert heeft een goedgekeurd kader organisatiebeheersing dat dateert uit het jaar 2014. Dit rapport is gebaseerd op het kader uit 2014 en reflecteert de werking ervan. Het rapport is gebaseerd op de Leidraad van Audit Vlaanderen en hanteert 10 thema's, die elk besproken worden. Jaarlijks dient een rapportering voorzien te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Algemene basisbevoegdheid
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2024.
Het lokaal bestuur Haaltert beschikt over een laatst goedgekeurde kader voor organisatiebeheersing uit 2014 en draagt nog de naam interne controle.
Een nieuw kader zorgt ervoor dat de interne werking aanleunt bij de huidige visie van organisatiebeheersing in plaats van het vroegere interne controle, en dat het cyclisch stappenplan overeenkomt met de werkelijkheid. Het nieuw kader voor organisatiebeheersing is gebaseerd op de stappen die werden genomen om de zelfevaluatie uit te voeren en om het beheersplan op te stellen, zodat het kader de werkelijkheid weerspiegelt. De basis voor het nieuwe kader is de Leidraad van Audit Vlaanderen, wat organisatiebeheersing opdeelt in 10 thema's om de interne werking te verbeteren.
Algemene basisbevoegdheid:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan het nieuw kader organisatiebeheersing.
De raad keurde in zitting van 29 december 2008 het reglement klachtenbehandeling goed, met ingang van 1 januari 2009. Het huidige klachtenreglement dateert dus van 2009 en is aan een update toe. Het klachtenreglement weerspiegelt niet langer de realiteit waarin klachten op verschillende diensten door verschillende medewerkers worden bijgehouden. Een nieuw reglement zorgt voor duidelijke, hedendaagse afspraken en richtlijnen. Daarnaast zullen de klachten van burgers en het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) gecentraliseerd worden en bijgehouden in een klachtenregister, wat het opvolgen en rapporteren van klachten beter faciliteert.
Voor de verdere professionalisering en goede dienstverlening is er beslist om een klachtencoördinator aan te stellen. Dit om ervoor te zorgen dat klachten op een eenduidige en correcte manier opgevolgd worden, en de vooropgestelde processen en termijnen gerespecteerd worden. De jurist van lokaal bestuur Haaltert zal de rol van klachtencoördinator op zich nemen, met als vervanger de medewerker secretariaat
De rapportage van klachten zal integraal deel uitmaken van het rapport organisatiebeheersing.
Als bijlage werd het huidige, "oude" reglement toegevoegd met wijzigingen/toelichting in het blauw, het gele is ook terug te vinden in de nieuwe versie van het klachtenreglement (ook opgenomen als bijlage.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring voor het nieuw klachtenreglement zoals opgenomen in bijlage.
Op 25 juni diende raadslid Mark Beelaert van de fractie N-VA volgend voorstel in als aanvullend agendapunt voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 juni 2025.
"Een grootschalig onderzoek van KU Leuven naar het mentaal welzijn van jongeren, toont aan dat 1 op 5 adolescenten kampt met matige tot ernstige mentale problemen.
De studie toont dat trauma, pesten en gebrek aan sociale steun de belangrijkste risicofactoren zijn die kunnen leiden tot mentale problemen.
Ook in Haaltert hebben we jammer genoeg al te maken gehad met wanhoopsdaden van jongeren.
Wanneer jongeren problemen hebben, blijkt dat ze het liefst in gesprek gaan met leeftijdsgenoten. Het zou daarom mooi zijn dat er ook hier in onze gemeente voor hen een gratis aanbod georganiseerd wordt. In Genk is het JAC al begonnen met de opleidingen, daar zijn ondertussen 37 jeugdleiders in jeugdverenigingen actief als aanspreekpunt. Zij werden opgeleid om signalen op te vangen van jongeren met mentale problemen en hen tijdig door te verwijzen naar bevoegde hulpverlenende instanties. Ook Maasmechelen, Kontich en Zonhoven sloten inmiddels aan.
Als N-VA Haaltert willen we volgende voorstellen doen:
1) Het lokaal bestuur stelt binnen het Sociaal Huis een sociaal assistent aan die specifieke opleidingen tot welzijn bij jongeren volgt.
2) Het lokaal bestuur neemt contact op met het JAC (De jongerenafdeling binnen het CAW) om jeugdleiders binnen verenigingen op te leiden als aanspreekpunt voor kinderen die zich niet goed in hun vel voelen.
Binnen elke jeugd- en sportvereniging in Haaltert kan het JAC zo minstens 1 vrijwilliger opleiden en ondersteunen. Deze leren op deze workshop hoe signalen op te pikken van jongeren die niet goed in hun vel zitten en leren aan de slag te gaan met die signalen om door te verwijzen naar een professionele hulpverlening wanneer het nodig is. Dit aanbod wordt nadien breed bekend gemaakt via adviesraden, de infokanalen van het lokaal bestuur en in de basisscholen.
3) Binnen het subsidiereglement is er een item kadervorming waarbij jongeren binnen een erkende Haaltertse vereniging een terugbetaling kunnen krijgen voor vormingen, cursussen en opleidingen rond mentaal welzijn. Organisaties zoals Pimento, Tumult en de meeste jeugdwerkkoepels hebben een vormingsaanbod rond mentaal welzijn. Hierbij enkele linken:
https://www.pimento.be/vorming-identiteit-en-mentaal-welzijn/
https://www.caw.be/hoe-wij-helpen/preventie/vormingen-2/
https://tumult.be/ondersteuning/ ."
Deze beslissing heeft financiële gevolgen, namelijk:
De fracties cd&v en Samen^Haaltert wensen een amendement in te dienen bij dit agendapunt, aangezien een deel van het voorstel al opgenomen is in de bestaande werking.
Het amendement luidt: “De raad voor maatschappelijk welzijn geeft de opdracht aan de betrokken diensten om - binnen de adviesraad Jeugd - na te gaan welke nood en draagvlak er leeft bij de jeugdverenigingen om jongeren als aanspreekpunt voor mentaal welzijn op te leiden. Er zal hierover teruggekoppeld worden naar de raad voor maatschappelijk welzijn."
De voorzitter legt het amendement ter stemming voor aan de raadsleden. De stemming geeft volgend resultaat:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Het amendement is aangenomen. Door goedkeuring van het amendement zijn de artikels 1-3 van het besluitend gedeelte zoals oorspronkelijk ingediend zonder voorwerp geworden.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft de opdracht aan de betrokken diensten om - binnen de adviesraad Jeugd - na te gaan welke nood en draagvlak er leeft bij de jeugdverenigingen om jongeren als aanspreekpunt voor mentaal welzijn op te leiden. Er zal hierover teruggekoppeld worden naar de raadsleden.
Artikel 2: Door goedkeuring van het amendement ingediend door de fracties cd&v en Samen^Haaltert zijn de artikels 1-3 van het besluitend gedeelte zoals oorspronkelijk ingediend zonder voorwerp geworden.
De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2025 om 21:16.
Namens OCMW-raad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad