De raad keurde in zitting van 29 december 2008 het reglement klachtenbehandeling goed, met ingang van 1 januari 2009. Het huidige klachtenreglement dateert dus van 2009 en is aan een update toe. Het klachtenreglement weerspiegelt niet langer de realiteit waarin klachten op verschillende diensten door verschillende medewerkers worden bijgehouden. Een nieuw reglement zorgt voor duidelijke, hedendaagse afspraken en richtlijnen. Daarnaast zullen de klachten van burgers en het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) gecentraliseerd worden en bijgehouden in een klachtenregister, wat het opvolgen en rapporteren van klachten beter faciliteert.
Voor de verdere professionalisering en goede dienstverlening is er beslist om een klachtencoördinator aan te stellen. Dit om ervoor te zorgen dat klachten op een eenduidige en correcte manier opgevolgd worden, en de vooropgestelde processen en termijnen gerespecteerd worden. De jurist van lokaal bestuur Haaltert zal de rol van klachtencoördinator op zich nemen, met als vervanger de medewerker secretariaat
De rapportage van klachten zal integraal deel uitmaken van het rapport organisatiebeheersing.
Als bijlage werd het huidige, "oude" reglement toegevoegd met wijzigingen/toelichting in het blauw, het gele is ook terug te vinden in de nieuwe versie van het klachtenreglement (ook opgenomen als bijlage.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring voor het nieuw klachtenreglement zoals opgenomen in bijlage.