De voorzitter opent de zitting op 27/05/2024 om 20:04.
De voorzitter van de gemeenteraad verontschuldigt burgemeester Veerle Baeyens voor haar afwezigheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 29 april 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de gemeenteraad van 29 april 2024 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van ILvA die op 18 juni 2024 plaats heeft in de Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem met volgende agenda:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (artikel 3432 - decreet lokaal bestuur)
2. Samenstelling van het bureau
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023
5. Jaarrekening per 31 december 2023
6. Verslag van de Commissaris
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023
8. Herbenoeming Commissaris
De vertegenwoordiger, waarvan het mandaat in zitting van vandaag wordt bepaald, dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (artikel 432 - decreet lokaal bestuur)
2. Samenstelling van het bureau
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023
5. Jaarrekening per 31 december 2023
6. Verslag van de Commissaris
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023
8. Herbenoeming CommissarisHet college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt voor de Algemene Vergadering van ILvA op 18 juni 2024:
Effectief: Mark Beelaert
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in zitting van vandaag heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Intergem die op 20 juni 2024 plaats heeft in De Mooie Molen, Nedermolenstraat 3, 9310 Meldert (Aalst) met volgende agenda:
De Raad van Bestuur van Intergem besliste in zijn zitting van 14 maart 2024 tot het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV en besliste om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 20 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Intergem keurde in voormelde zitting van 14 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Intergem of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Intergem recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: burgemeester Veerle Baeyens
Plaatsvervanger: raadsvoorzitter Paulette Looze
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te stemmen in overeenstemming met de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 20 juni 2024:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 3. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 4. om Veerle Baeyens voor te stellen als vertegenwoordiger voor de Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergem op 20 juni 2024.
De geheime stemming voor de aanduiding van de effectieve vertegenwoordiger geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming voor de aanduiding van de plaatsvervanger geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonmaatschappij Dender-Zuid.
De gemeente werd via brief van 6 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid op 21 mei 2024 in Hotel Royal Astrid, Keizersplein 27, 9300 Aalst om 19 uur.
De Algemene Vergadering heeft volgende agenda:
1. Bespreking en voorstel tot goedkeuring van het jaarverslag afgesloten op 31.12.2023
2. Bespreking en voorstel tot goedkeuring van de jaarrekening met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31.12.2023
3. Voorstel tot bestemming van het resultaat
4. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023
5. Voorstel tot verlening van kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur
6. Voorstel tot verlening van kwijting aan de commissaris
7. Varia
Als vertegenwoordiger wordt raadslid Daniël Vandendriessche voorgesteld om de gemeente te vertegenwoordigen.
De raad wordt gevraagd de agenda, de inhoud ervan en de aanduiding van de vertegenwoordiger te bekrachtigen, gelet op het feit dat lokaal bestuur Haaltert de uitnodiging en documentatie pas op 6 mei 2024 ontving. De vergadering vond al plaats op 21 mei 2024, wat voor het tijdstip van de eerstvolgende gemeenteraad op 27 mei 2024 valt.
- Gemeenteraad: art. 41, 4° decreet over lokaal bestuur
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
1. Bespreking en voorstel tot goedkeuring van het jaarverslag afgesloten op 31.12.2023
2. Bespreking en voorstel tot goedkeuring van de jaarrekening met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31.12.2023
3. Voorstel tot bestemming van het resultaat
4. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023
5. Voorstel tot verlening van kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur
6. Voorstel tot verlening van kwijting aan de commissaris
7. Varia
Artikel 3. De belanghebbenden zullen een afschrift van dit besluit ontvangen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonmaatschappij Dender-Zuid.
De gemeente werd per mail van 24 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid die op 13 juni 2024 plaats heeft om 18 uur te Hof ter Meyghem, Hofstraat 143, 9200 Oudegem (Dendermonde).
De agenda van de Buitengewone algemene vergadering luidt als volgt:
A. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
1. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
4. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 20.054.682,16 EUR – verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
B. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek92
5. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
6. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij Woonmaatschappij Dender-Zuid, zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "stek92", waarvan de zetel gevestigd is te 9200 Dendermonde, Pijnderslaan 2, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.189.732 (hierna "stek92"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
8. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 947.451,23 EUR – verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
C. Partiële splitsing van stek92 door overneming door Woonmaatschappij Dender Zuid
9. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
10. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
11. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij stek92, zonder op te houden te bestaan, aan Woonmaatschappij Dender-Zuid, een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen"), zal overdragen;
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
12. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 15.600.490,51 EUR, met uitgifte van 3.002.121 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aande¬len – Verdere aanrekening van de waarde van het Ten voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
13. Wijziging van artikel 6 van de statuten.
D. Statutenwijziging
14. Wijziging van artikel 33 van de statuten met betrekking tot de uitsluiting van aandeelhouders te wijzigen, in die zin dat er een tweede lid aan dit artikel wordt toegevoegd, dat luidt als volgt: “Onder meer de volgende gronden kwalificeren als een wettige reden tot uitsluiting in hoofde van een aandeelhouder: (i) het niet nakomen van diens verbintenissen, (ii) het schaden van de belangen van de vennootschap, (iii) niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering van de vennootschap gedurende drie opeenvolgende algemene vergaderingen, of (iv) diens overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen, vereffening of onbekwaamverklaring.”
15. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de aangepaste modelstatuten van de Vlaamse Regering.
E. Machten
16. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
17. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
18. Volmacht voor de formaliteiten.
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad van heden heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
A. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
1. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
4. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 20.054.682,16 EUR – verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
B. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek92
5. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
6. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij Woonmaatschappij Dender-Zuid, zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "stek92", waarvan de zetel gevestigd is te 9200 Dendermonde, Pijnderslaan 2, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.189.732 (hierna "stek92"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
8. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, vermindering van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 947.451,23 EUR – verdere afboeking van de waarde van het Ten Voordele van stek92 Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
C. Partiële splitsing van stek92 door overneming door Woonmaatschappij Dender Zuid
9. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
10. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
11. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij stek92, zonder op te houden te bestaan, aan Woonmaatschappij Dender-Zuid, een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen"), zal overdragen;
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
12. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van het eigen vermogen van Woonmaatschappij Dender-Zuid met een bedrag van 15.600.490,51 EUR, met uitgifte van 3.002.121 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aande¬len – Verdere aanrekening van de waarde van het Ten voordele van Woonmaatschappij Dender-Zuid Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Dender-Zuid.
13. Wijziging van artikel 6 van de statuten.
D. Statutenwijziging
14. Wijziging van artikel 33 van de statuten met betrekking tot de uitsluiting van aandeelhouders te wijzigen, in die zin dat er een tweede lid aan dit artikel wordt toegevoegd, dat luidt als volgt: “Onder meer de volgende gronden kwalificeren als een wettige reden tot uitsluiting in hoofde van een aandeelhouder: (i) het niet nakomen van diens verbintenissen, (ii) het schaden van de belangen van de vennootschap, (iii) niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering van de vennootschap gedurende drie opeenvolgende algemene vergaderingen, of (iv) diens overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen, vereffening of onbekwaamverklaring.”
15. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de aangepaste modelstatuten van de Vlaamse Regering.
E. Machten
16. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
17. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
18. Volmacht voor de formaliteiten.
artikel 4. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente dient zijn/haar stemgedrag tijdens voornoemde vergadering af te stemmen op dit besluit.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Creat Services dv.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van Creat Services dv die op 18 juni 2024 plaats heeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met volgende agenda:
Varia
De documentatie werd toegevoegd als bijlage aan dit agendapunt.
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Bart Welleman
Plaatsvervanger: raadslid Nico Roelandt
De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Varia
Artikel 2. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente dient zijn stemgedrag tijdens voornoemde vergadering af te stemmen op dit besluit.De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.
De gemeente werd per mail van 13 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw die op 26 juni 2024 om 20 uur plaats heeft in het nieuwe Provinciehuis (Leopoldkazerne), Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent (auditorium) met volgende agenda:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)
3. Activiteitenverslag 2023
4. Jaarrekening 2023
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring
6. Varia en rondvraag
De bijhorende documentatie is terug te vinden in de bijlage.
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Bart Ottoy
Plaatsvervanger: raadslid Daniël Vandendriessche
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)
3. Activiteitenverslag 2023
4. Jaarrekening 2023
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring
6. Varia en rondvraag
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd per mail van 8 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van SOLVA die op 19 juni 2024 om 19 uur plaats heeft in de kantoren van SOLVA, Gentsesteenweg 1b, 9520 Vlierzele met volgende agenda:
De bijhorende documentatie is terug te vinden in de bijlage.
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Phaedra Van Keymolen
Plaatsvervanger: raadslid Nancy Van Landuyt
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel grond met een oppervlakte van 23,50m² gelegen te HAALTERT langs de NINOOFSESTEENWEG, gekend ten kadaster 2e afdeling, sectie B, deel perceelnummer 1796/H2, zoals aangeduid op bijgevoegd plan.
De opdrachthoudende vereniging “Intercommunale Vereniging voor Energieleveringen in Midden-Vlaanderen”, in het kort “Intergem, is eigenaar van een perceel grond met een oppervlakte van 9,22m² gelegen te HAALTERT langs de NINOOFSESTEENWEG, gekend ten kadaster 2e afdeling, sectie B, perceelnummer 1796k2, zoals aangeduid op bijgevoegd plan. Intergem wordt in deze vertegenwoordigd door CV Fluvius.
Op het perceel van Intergem staat momenteel een elektriciteitscabine. Deze staat verwijderd van de openbare weg (Ninoofsesteenweg), en het is aangewezen om deze te verplaatsen naar het perceel eigendom van het lokaal bestuur Haaltert.
Het voorstel is om deze percelen te ruilen zonder opleg, en hiervoor werd een onderhandse overeenkomst opgesteld die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad op de zitting dd. 27 mei 2024.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, wordt aangesteld voor de opmaak van de notariële akte.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de onderhandse overeenkomst tot ruil van de volgende percelen:
artikel 2: goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, voor de opmaak van de notariële akte.
Het lokaal bestuur Haaltert wenst een deel van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, "Kleine Droescauter" (kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0595A), over te nemen.
Voornoemd perceel grenst aan trage weg nr. 100, en het lokaal bestuur plant daar de aanleg van een fietspad.
De eigenaar van het perceel, de heer Roger Coppens, wonende te 9451 Kerksken (Haaltert), Driehoekstraat 63 bus 6, is akkoord om een deel van voormeld perceel voor een oppervlakte van 123m² gratis af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert. Laatstgenoemde neemt de last op zich om de bestaande afsluiting te verwijderen en te herplaatsen op de nieuwe scheidingslijn volgens een welbepaald type.
De overeenkomst tot grondafstand werd reeds getekend door de heer Coppens, waaruit zijn akkoord derhalve blijkt.
Deze overeenkomst dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting dd. 27 mei 2024.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, wordt aangesteld voor het verlijden van de notariële akte.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de overeenkomst van grondafstand tussen het lokaal bestuur Haaltert en de heer Roger Coppens van een deel grond te 9450 Haaltert, "Kleine Droescauter" (kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0595A) voor een oppervlakte van 123m².
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, voor het opmaken en verlijden van de notariële akte.
Ter hoogte van de Vorsinkbaan ligt tussen de huisnummers 17 en 23 de trage weg nr. 131. Deze dient als toegangsweg voor de woningen met huisnummers 19 en 21.
Door de jaren heen werd deze trage weg breder gebruikt dan de afstand van 1 meter, zoals vermeld in de Atlas der Buurtwegen. Er diende immers toegang te zijn tot de achterliggende percelen d.m.v. voertuigen. Er zijn nutsvoorzieningen en verharding aanwezig.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid voorziet om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat, wat hier het geval is. Het gaat om 5 delen van aanpalende percelen die door deze feitelijke toestand getroffen zijn. Deze percelen zijn kadastraal gekend als:
Voornoemd Decreet op Gemeentewegen voorziet geen vergoeding voor de eigenaars, noch een opmeting door een erkend landmeter. Niettegenstaande heeft het lokaal bestuur Haaltert een opmetingsplan aangevraagd bij Willy De Rouck (in bijlage).
Het is aangewezen om de 5 verschillende loten, die aansluiten op trage weg nr. 131, op te nemen als gemeenteweg in hun huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud van de weg.
De opname van dit deel van de Vorsinkbaan als gemeenteweg dient principieel te worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen teneinde ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad op de zitting van 27 mei 2024.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van de volgende delen van de Vorsinkbaan in hun huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, in het openbaar domein als gemeenteweg:
Ter hoogte van de Berenhoek 21 ligt een strook voetpad, dat al jaren wordt aangelegd door het lokaal bestuur Haaltert. Deze strook is kadastraal gekend als 4e afdeling Heldergem, sectie B, gereserveerd kadasternummer 673 G3 P0000.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid voorziet om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat, wat hier het geval is.
Voornoemd Decreet op Gemeentewegen voorziet geen vergoeding voor de eigenaars, noch een opmeting door een erkend landmeter. Niettegenstaande heeft het lokaal bestuur Haaltert een opmetingsplan aangevraagd bij Willy De Rouck (in bijlage).
Het is aangewezen om voornoemd perceel op te nemen als gemeenteweg in zijn huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud van het voetpad.
De opname van dit perceel als gemeenteweg dient principieel te worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen teneinde ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad op de zitting van 27 mei 2024.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname in het openbaar domein als gemeenteweg van het voetpad ter hoogte van 9450 Haaltert, Berenhoek 21 en kadastraal gekend als 4e afdeling Heldergem, sectie B, gereserveerd kadasternummer 673 G3 P0000.
De jaarrekening van 2023 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De jaarrekening 2023 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsevaluatie en jaarrekeningcijfers van zowel de gemeente als het OCMW.
Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de jaarrekening 2023 waarna de gemeenteraad het deel van de jaarrekening 2023, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn, goedkeurt. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2023 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW van de jaarrekening 2023 vast.
Het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2023 zoals voorgedragen door de financieel directeur vertoont volgende cijfers:
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.284.120 euro
Autofinancieringsmarge: 5.484.690 euro
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening voor het deel van de gemeente vast.
Vastgesteld met eenparigheid van stemmen.
Artikel 2. De gemeenteraad keurt het deel van de OCMW goed.
Met 21 stemmen voor (Paulette Looze, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert) en 3 stemmen tegen (Anita De Bruyn, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken).
Artikel 3. De gemeenteraad stelt de globale (gemeente + OCMW) jaarrekening 2023 vast.
Vastgesteld met eenparigheid van stemmen.
Artikel 4. kennis te nemen van de financiële evenwichten van de jaarrekening 2023:
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.284.120 euro
Autofinancieringsmarge: 5.484.690 euro
Artikel 5. Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt binnen de 30 dagen een afschrift van deze beslissing in digitale vorm bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad wordt gevraagd advies te geven over het gebruik van vaste bewakingscamera’s op niet besloten plaatsen in de gemeente.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft 13 vaste camera's aangekocht om te bevestigen aan diverse openbare gebouwen. Het overzicht van de locaties wordt als bijlage gevoegd.
Het gebruik van vaste camera’s dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor advies. Vanuit de diensten wordt voorgesteld een positief advies te formuleren omwille van de volgende onderstaande motivering.
Voorafgaandelijk dient de korpschef van de politiezone Denderleeuw - Haaltert te worden geraadpleegd, die ook een positief advies gaf op 15 mei 2024. Het advies handelt over de nood en de opportuniteit om een vaste bewakingscamera te installeren op die plaatsen waarbij enkel een niet-besloten plaats wordt gefilmd waar de problemen zich in de publieke ruimte stellen en met als doel:
Het inlichtingendossier bevindt zich in bijlage, alsook bij de adviesaanvraag ten aanzien van de korpschef, zoals opgelegd door art. 2.1. ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
De gemeente is houder van de beelden en het college duidt in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld.
Dit besluit kadert in het beleid om in te zetten op handhaving met nultolerantie bij vandalisme, verkeersagressie, overlast en drugs (actie 18)
artikel 1. Positief advies te geven over het gebruik van vaste bewakingscamera’s voor de onderstaande doeleinden, geldigheidsduur en perimeter:
- voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van sluikstorten of andere vormen van overlast, waaronder overtredingen op het GAS-reglement en van vandalisme
- daders opsporen en identificeren
- verschaffen van informatie die toelaat overlast op te sporen en te vervolgen
- verhogen pakkans van de daders die overlast veroorzaken
Artikel 2. Dit advies wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de vereiste pictogrammen en het houden van het register met de beeldverwerkingsactiviteiten.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan de aanpassingen aan het reglement “ Verplicht conformiteitsattest wonen voor huurwoningen”.
Het lokaal bestuur Haaltert wil inzetten op de verbetering van de woonkwaliteit van het woningpatrimonium op haar grondgebied.
De Vlaamse Wooncode bepaalt dat een wooneenheid niet mag verhuurd worden als zij niet voldoet aan minimale kwaliteitsnormen. Elke wooneenheid moet voldoen aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen zoals vermeld in artikel 5 van de Vlaamse Wooncode en de handhaving hiervan is in eerste instantie een lokale bevoegdheid.
Om de woonkwaliteit van het woningpatrimonium te verbeteren en om dit te kunnen handhaven, kiest het lokaal bestuur Haaltert ervoor om een conformiteitsattest wonen verplicht te maken voor alle wooneenheden die verhuurd worden op haar grondgebied. Door het conformiteitsattest wonen gefaseerd verplicht te maken voor alle verhuringen op grondgebied Haaltert, is het lokaal bestuur er zeker van dat na bepaalde tijd de woonkwaliteit van het woningpatrimonium kwalitatief in orde is.
Het hebben van een conformiteitsattest wonen biedt de eigenaar/verhuurder ook tal van voordelen, onder andere een bewijs dat de woning, bij aanvang van de huurovereenkomst, voldoet aan de wettelijke verplichte elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. De eigenaar/verhuurder kan dit eventueel bijvoegen bij de plaatsbeschrijving bij intrede als extra bewijs.
Het oorspronkelijke reglement werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 25 juni 2020. Na bespreking op het lokaal woonoverleg van 7 september 2020 keurde de gemeenteraad het reglement definitief goed op 28 september 2020. Het reglement moest daarna worden overgemaakt aan Toezicht en Wonen Vlaanderen. Toezicht had geen opmerkingen/bezwaren overgemaakt aan het lokaal bestuur Haaltert betreffende dit reglement. Wonen Vlaanderen heeft op 22 februari 2021 laten weten dat de bevoegde minister het reglement voorwaardelijk goedgekeurd heeft mits het aanpassen van artikel 3 van het reglement door het schrappen van 2 zinnen, deze aanpassing werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 maart 2021.
Door aanpassingen aan de wetgeving rond woningkwaliteit geldt er vanaf 1 juni 2024 nieuwe regelgeving. Door de aanpassingen in de regelgeving was het nodig om het reglement vooral tekstueel aan te passen.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 3, actie 14.2.
Er is geen financiële impact.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het aangepaste reglement “Reglement verplicht conformiteitsattest wonen voor wooneenheden die verhuurd worden/te huur worden gesteld of ter beschikking wordt gesteld met als doel ofwel de hoofdverblijfplaats te vestigen ofwel met het oog op de huisvesting van één of meer studenten”.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het aangepaste reglement “belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen”.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft er voor gekozen om het conformiteitsattest wonen verplicht te maken voor alle verhuringen van wooneenheden op haar grondgebied. Wanneer een verhuurder weigert om een conformiteitsattest wonen aan te vragen voor de wooneenheid die hij/zij verhuurt moet er een sanctie mogelijk zijn. Het conformiteitsattest wonen is er niet om de eigenaars te straffen maar om er voor te zorgen dat hetgeen verhuurd wordt conform is met de Vlaamse Wooncode.
Wanneer een verhuurder weigert om een conformiteitsattest wonen aan te vragen zal er een belasting verschuldigd zijn voor het niet hebben van een conformiteitsattest wonen. Op deze manier zal de verhuurder aangespoord worden om toch nog een conformiteitsattest wonen aan te vragen waardoor we als lokaal bestuur zeker zijn dat de verhuurde wooneenheid conform de Vlaamse Wooncode is.
Het oorspronkelijke reglement werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 25 juni 2020. Na bespreking op het lokaal woonoverleg van 7 september 2020 keurde de gemeenteraad het reglement definitief goed op 28 september 2020.
Door aanpassingen aan de wetgeving rond woningkwaliteit geldt er vanaf 1 juni 2024 nieuwe regelgeving. Door de aanpassingen in de regelgeving was het nodig om het reglement vooral tekstueel aan te passen.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 3, actie 14.2
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het aangepaste reglement “belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen”, waarbij verhuurders/ ter beschikking stellers die niet beschikken over een geldig conformiteitsattest wonen belast zullen worden op het niet hebben van dit attest.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het conformiteitsonderzoek tot het bekomen van een conformiteitsattest wonen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft er voor gekozen om het conformiteitsattest wonen verplicht te maken vanaf 1 januari 2022 voor alle verhuringen en ter beschikking stellingen van wooneenheden op haar grondgebied.
Om een conformiteitsattest wonen te kunnen afleveren dient een conformiteitsonderzoek plaats te vinden waarna de bevindingen administratief moeten verwerkt worden.
Vanaf 1 juni 2024 verandert de wetgeving. Vanaf dan zal de gemeente een vergoeding kunnen vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de vergoeding voor het conformiteitsattest.
Op 28 september 2020 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het afleveren van een conformiteitsattest goed. Aangezien vanaf 1 juni 2024 de vergoeding voor het afleveren van een conformiteitsattest vervalt was het nodig om het huidige reglement aan te passen. Het huidige reglement zal vervallen op 31 mei 2024, vanaf 1 juni 2024 zal het nieuwe retributiereglement voor het conformiteitsonderzoek tot het bekomen van een conformiteitsattest wonen in voege gaan.
In het nieuwe reglement zijn zowel tekstuele als inhoudelijk aanpassingen gebeurd. 1 van de grootse aanpassingen is de vraagprijs voor het conformiteitsonderzoek. De nieuwe wetgeving die vanaf 1 juni 2024 in voege gaat bepaalt dat het lokaal bestuur vanaf dan de werkelijke kostprijs van het conformiteitsonderzoek mag aanrekenen aan de aanvrager met een maximum van 200 euro per aanvraag. Dit is zo bepaald omdat het vorige bedrag van 90,00 euro de werkelijke kosten niet dekte.
Vanuit dienst Wonen wordt een voorstel gedaan om de retributie op te splitsen in een bedrag voor de eerste controle en een bedrag voor de hercontrole. Voor een eerste controle zou de retributie 125,00 euro bedragen, voor een hercontrole 90,00 euro, de bedragen zullen jaarlijks aangepast worden aan de gezondheidsindex.
Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de dienst Wonen niet. Zij stellen 110,00 euro voor als nieuw bedrag, dit ligt in lijn van het huidige bedrag (106,95 euro) dat momenteel aangerekend wordt.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 3, actie 14.2
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
Artikel 1. Het retributiereglement op het afleveren van een conformiteitsattest vervalt op 31 mei 2024.
Artikel 2. De gemeenteraad gaat akkoord met het retributiereglement voor het conformiteitsonderzoek tot het bekomen van een conformiteitsattest wonen, waarbij de aanvrager van een conformiteitsattest wonen een retributie zal moeten betalen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
Op 1 februari 2023 werd het Regiodecreet definitief goedgekeurd door de Vlaamse overheid. Hiermee werd Vlaanderen ingedeeld in 15 referentieregio’s, met het doel regionale samenwerking te stimuleren en tot meer coherentie te komen tussen de intergemeentelijke samenwerkingen.
Met de regiovorming streeft de Vlaamse overheid naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, zowel voor de door haarzelf opgerichte samenwerkingsverbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten zelf aan de basis van liggen. In plaats een wirwar aan intergemeentelijke samenwerkingen, is het uitgangspunt nu dat samenwerking binnen de regio’s georganiseerd wordt volgens het “matroesjkamodel”: samenwerking moet vallen binnen of samenvallen met een of meerdere volledige regio’s. Bijgevolg kan het werkingsgebied kleiner zijn dan een regio, samenvallen met een regio of meerdere regio’s in hun geheel omvatten (supra-regionale samenwerking).
De lokale besturen worden gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan om de werkingsgebieden van hun samenwerkingsverbanden aan te passen aan de referentieregio’s. Afstemming zal anderzijds ook van bovenaf deels verplicht, deels gestimuleerd worden door Vlaanderen. De eerste deadlines voor het afstemmen van bovenlokale samenwerkingsverbanden zijn voorzien voor 2024-2025.
Referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden. De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid blijft bij de lokale besturen.
De vervoerregio is een van de samenwerkingsverbanden dat afgestemd dient te worden op de regiovorming.
Op 23 juni 2023 vond het eerste overleg plaats met alle Burgemeesters en Algemeen Directeurs van de Denderregio. De agendapunten werden reeds eerder gerapporteerd, het verslag wordt als bijlage meegegeven.
De Vervoerregio Aalst werd daar als ‘piloottraject’ voorgesteld om de flow van afstemming op uit te testen. De voorstellen voor afstemming werden voorgelegd aan de burgemeesters. Het volledige document i.v.m. de afstemming van de vervoerregio wordt als bijlage meegegeven. De belangrijkste elementen worden hieronder toegelicht.
Achtergrond
In 2019 bakende de Vlaamse overheid het werkingsgebied van 15 vervoerregio’s af als onderdeel van het Decreet Basisbereikbaarheid. Hierin werken de Vlaamse overheid, gemeenten en stakeholders samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Elke vervoerregio wordt aangestuurd door een bestuurlijke vervoerregioraad die de invulling van Basisbereikbaarheid bewaakt, stuurt en evalueert. De werking wordt geregeld via een intern reglement dat in elke regio werd goedgekeurd. De vervoerregio’s zijn een Vlaamse opgelegde en decretaal vastgestelde afbakening en hebben geen aparte rechtspersoonlijkheid.
Deelnemers
Afstemming i.k.v. regiovorming
Voorstel acties voor afstemming
Mogelijkheden voor Geraardsbergen, Zele en Buggenhout
Tijdens het overleg van 23 juni gaven de Burgemeesters van Zele, Buggenhout en Geraardsbergen gaven aan dat er een wil is om aan te sluiten bij de Vervoerregio Aalst, maar dat de finale beslissing hierover bij hun lokale bestuur ligt.
De drie gemeenten die zouden toetreden tot de Vervoerregio Dender kunnen uiteraard met raadgevende stem blijven zetelen in de andere vervoerregio’s. Dat geldt overigens ook voor andere gemeenten die aan een regiogrens gelegen zijn.
Er is consensus bij alle burgemeesters om de Vervoerregio Aalst bij voorkeur regioconform af te stemmen op de Denderregio, de voorstellen inzake afstemming goed te keuren, en deze ook zo voor te leggen aan de lokale besturen, die de finale beslissing moeten nemen. Dit alles volgens de besproken procesflow.
Indien de 3 gemeenten die momenteel tot een andere Vervoerregio behoren beslissen om tot de Vervoerregio Aalst toe te treden (of minstens dit advies te geven aan Vlaanderen), zal ook een naamswijziging naar Vervoerregio Dender worden voorgesteld / aangevraagd. Deze beslissing is intussen ook genomen door de gemeenteraad van Aalst.
Algemene basisbevoegdheid:
Andere:
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om de Vlaamse Overheid voor te stellen om
1. de afbakening van de Vervoerregio Aalst, conform de regiovorming, af te stemmen op de Denderregio.
2. een naamswijziging naar de Vervoerregio Dender door te voeren.
3. deelname met raadgevende stem in aangrenzende vervoerregioraden mogelijk te houden.
De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout, Laurent Volckaert en Peter De Smet werden ter zitting behandeld en beantwoord door schepenen Bart Welleman, Tom Sorgeloos en Phaedra Van Keymolen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2024 om 22:04.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad