Terug
Gepubliceerd op 19/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 11/08/2025 - 12:30

Tijdelijk politiereglement - organiseren van een kermis te Kerksken op 26 tot 29 september 2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter De Smet, waarnemend burgemeester
Steven De Schrijver, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, schepenen
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Phaedra Van Keymolen, burgemeester
Bart Ottoy, derde schepen
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Juridische gronden

Algemene basisbevoegdheid:

• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Toepasselijke regelgeving:

• Het decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
• Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
• Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
• Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, inzake de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
• Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
• Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
• Het algemeen politiereglement van 27 februari 1995, en alle latere wijzigingen, op het wegverkeer gemeentewegen en gewestwegen, van het lokaal bestuur Haaltert.
• Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2016, houdende het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer - bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen.
• De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Feiten, context en motivering

Van 26 tot en met 29 september 2025 gaat de kermis door in Kerksken. Hiervoor wordt een deel van het centrum verkeersvrij gemaakt. Om dit vlot te laten verlopen en om de veiligheid van de deelnemers en toeschouwers te waarborgen wordt een tijdelijk politiereglement opgemaakt.

Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Besluit

Artikel 1:

Het college van burgemeester en schepenen keurt het tijdelijk politiereglement naar aanleiding van het organiseren van kermis Kerksken van 26 september 2025 tot en met 29 september 2025 goed.

Artikel 2: Parkeerverbod.

§ 1. Het is verboden te parkeren ter hoogte van:

- volledige parking Kerkskendorp

- volledige parking ter hoogte van Ferdinand Van Hoeymissenstraat 6

- volledige parkeerstrook Kerkskendorp (achter de kerk tussen Wijngaardstraat en Ferdinand Van Hoeymissenstraat)

- volledige parkeerstrook Kerkskendorp (rechtover de woning Kerkskendorp 30)

- parkeerstrook Kerkskendorp op gewestweg, links van de kerk

§2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden E1 met een onderbord met opschrift: " van 24/9/2025 van 18.00 uur tot en met 30/9/2025 tot 6.00 uur".

Artikel 3: Afsluiten feestzone

§ 1. De zone van de kermis rond de kerk in Kerkskendorp wordt afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.

§2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door het plaatsen van:

- een nadar met een verkeersbord C3 ter hoogte van Kerkskendorp (inrit richting parking)

- een nadar met een verkeersbord C3 ter hoogte van Kerkskendorp 32 

- een nadar met een verkeersbord C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"  ter hoogte van Kerkskendorp, kruispunt Wijngaardstraat

- een nadar met een verkeersbord C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" ter hoogte van Ferdinand Van Hoeymissenstraat 6, kruispunt Kerkskendorp

- een nadar met een verkeersbord C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en een verkeersbord F45 in de Wijngaardstraat ter hoogte van huisnummer 29

Artikel 4: tijdelijk opheffen éénrichtingsverkeer

§1. Het éénrichtingsverkeer in Kerkskendorp, wegvak tussen  Wijngaardstraat en Ferdinand van Hoeymissenstraat, wordt opgeheven.

§2. Deze maatregel wordt uitgevoerd door het afdekken van de verkeersborden  F19, C1 en C31.

Artikel 5:

Dit besluit is van kracht vanaf woensdag 24 september 2025 vanaf 18.00 uur tot en met dinsdag 30 september 2025 tot 6.00 uur.

Artikel 6:

De organisatoren dienen in te staan voor de plaatsing van de verkeerstekens, conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaald. Na het beëindigen van het evenement dient de signalisatie verwijderd of weggedraaid te worden, zodat deze niet meer zichtbaar is voor het verkeer.

Artikel 7:

Dit reglement zal worden bekendgemaakt door personen die de kentekens van hun ambt dragen en ter plaatse opgesteld zijn of door passende verkeerstekens.

Artikel 8:

De organisator van het evenement wordt verplicht de betrokken inwoners van de straat te verwittigen.

Artikel 9:

Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de organisator van het evenement en aan de politiezone Denderleeuw-Haaltert.