Bij besluit van 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement goed.
Dit reglement was aan herziening toe, enerzijds om de formulering over het nieuwe notuleringssysteem aan te passen (er waren twee hypotheses voorzien : voor en vanaf de implementatie van een nieuw systeem, de welke nu tot één hypothese kunnen herleid worden) en anderzijds om het hybride vergaderen mogelijk te maken.
Door de coronacrisis is gebleken dat er nood kan zijn aan een hybride vergadering, waarbij de raadsleden deels fysiek en deels digitaal de vergaderingen bijwonen. Het fysiek vergaderen blijft de regel maar in uitzonderlijke omstandigheden kunnen raadsleden digitaal deelnemen.
Verder is er een vermelding aangevuld dat de termijn van 8 werkdagen kan verlengd worden inzake het inzagerecht naargelang de beschikbaarheid of omvang van de documenten.
Daarnaast zijn er enkele tekstuele wijzigingen aangebracht.
Het bestaande huishoudelijk reglement wordt opgeheven en vervangen door het aangepaste reglement.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het huishoudelijk reglement zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 met ingang van 1 november 2021;
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepaste huishoudelijk reglement voor de werking van de gemeenteraad.