De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs goed te keuren.
Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van het digitaal aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid om leerlingen te kunnen inschrijven. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn. De basisscholen richtten op 28 februari 2023 in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.
De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:
Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld. Aangezien er vanuit de Vlaamse overheid enkele wijzigingen zijn aangebracht rond de werking en oprichting van de ombudsdienst, werd het huishoudelijk reglement herbekeken en aangepast. Dit huishoudelijk reglement wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 24 juni 2024.
Algemene bevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheid
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs.