Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 20:00

Onderwijs - Huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs - Goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Verontschuldigd: Iris Van der Veken, raadslid
Aanleiding

De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs goed te keuren.

Feiten, context en motivering

Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van het digitaal aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid om leerlingen te kunnen inschrijven. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn. De basisscholen richtten op 28 februari 2023 in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.

De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • Klachten en vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen;
  • Vragen over een erkenning van de uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling;
  • De evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.

Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld. Aangezien er vanuit de Vlaamse overheid enkele wijzigingen zijn aangebracht rond de werking en oprichting van de ombudsdienst, werd het huishoudelijk reglement herbekeken en aangepast. Dit huishoudelijk reglement wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 24 juni 2024.

Juridische gronden

Algemene bevoegdheid:

  • artikel 41, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Bijzondere bevoegdheid

Financiële gevolgen

Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs.