Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Algemeen
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing d.d. 30 juni 2025 van het college van burgemeester en schepenen een aanvullend politiereglement gemaakt voor de toegang van trage weg nr. 77 ter hoogte van de Muisstraat aan de huisnummers 15 en 23. De bewoner van huisnummer 19 was hiermee niet akkoord en tekende beroep aan bij Toezicht Vlaanderen. De Vlaamse minister vernietigde deze beslissing bij ministerieel besluit d.d. 2 juli 2025 op basis van de volgende argumenten:
Toepassing decreet gemeentewegen
De trage weg nr. 77 is volgens de Atlas der Buurtwegen op heden gekend met een breedte van 1 meter. De ene zijde van de trage weg is aangeduid met een volle lijn, zodat dit gedeelte gemeentelijke eigendom is. De andere zijde, aan de kant van woning Muisstraat 23, is een stippellijn zodat dit gedeelte van de trage weg in eigendom toebehoort aan de aangelande eigenaar maar dat er wel een erfdienstbaarheid van doorgang op rust.
Een trage weg is te beschouwen als een gemeenteweg, en valt derhalve onder de toepassing van het decreet gemeentewegen. Conform artikel 2, 10° decreet gemeentewegen is een trage weg "een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer".
Het lokaal bestuur Haaltert heeft een groot aantal trage wegen op het grondgebied, en stimuleert het gebruik ervan door fietsers en voetgangers.
Er zijn meldingen gedaan van zachte weggebruikers die geconfronteerd worden met een auto, die de trage weg en de gedeeltelijke uitbreiding aan de kant van Muisstraat 15 gebruikt om tot aan zijn woning te rijden. De totale weg, met uitbreiding, is amper breed genoeg voor een auto en dus al zeker niet om er te kruisen met een fietser of voetganger.
Voor de veiligheid van de zachte weggebruikers en de vlotte doorgang van deze weggebruikers wordt voorgesteld om een verbodsbord C5-C7 te plaatsen waardoor er geen wagens meer mogen doorrijden.
Er wordt hierdoor voldaan aan de voorwaarden van de artikelen 3 en 4 van het decreet gemeentewegen:
Artikel 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Toetsing aan artikel 3
Trage weg nr. 77 is een gemeenteweg die hoofdzakelijk voor niet gemotoriseerd verkeer geschikt is. Door deze maatregel te nemen wordt er voorrang gegeven aan de behoefte van zachte mobiliteit, namelijk door de toegang van deze trage weg te verbieden voor auto's waardoor de veiligheid van zachte weggebruikers niet in het gedrang komt. Het decreet gemeentewegen wil het gebruik van trage wegen promoten, en dan kan enkel gebeuren als zachte weggebruikers niet ineens geconfronteerd worden met een auto die in een trage weg rijdt.
Artikel 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Toetsing aan artikel 4
Door dit aanvullend politiereglement wordt er geen wijziging aangebracht aan trage weg nr. 77. De principes van artikel 4 kunnen echter ook in deze toegepast worden in die zin dat elke beslissing over een gemeenteweg het algemeen belang moet dienen. Het organiseren van een hoorrecht voor de aangelande eigenaars heeft aangetoond dat slecht 1 aangelande een belang heeft tegen deze deze beslissing zodat er bezwaarlijk kan gesproken worden van een algemeen belang om de weg open te stellen voor auto's. In tegendeel: er zijn meer zachte weggebruikers van deze trage weg die zich bovendien kenbaar hebben gemaakt via een melding en de onveilige situatie van de trage weg aankaartten. Het is niet dat door deze maatregel de aangrenzende percelen niet kunnen ontsloten worden, want deze zijn nog steeds bereikbaar weliswaar niet meer met de auto. Op het grondgebied Haaltert zijn er meerdere woningen die niet bereikbaar zijn met de auto.
Argumentatie aangelande Muisstraat 19
De eigenaar van Muisstraat 19 heeft zijn hoorrecht uitgeoefend. Zijn argumenten kunnen als volgt worden weerlegd:
De argumentatie van de aangelande van Muisstraat 19 is derhalve niet van die aard om een andere beslissing te nemen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het rijverbod in de trage weg nr. 77 ter hoogte van Muisstraat 23, goed. De toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en motorfietsen.
Artikel 2: De maatregel wordt gesignaleerd door het plaatsen van een gecombineerd verbodsbord C5-C7 ter hoogte van het kruispunt Muisstraat/Trage weg nummer 77.