Bij besluit van 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad het toenmalige huishoudelijk reglement over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn goed. In zitting van 25 oktober 2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn een wijziging aan dit huishoudelijke reglement goed. Op 5 december 2024 werden de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd. Dit betekende de start van de nieuwe legislatuur.
Artikel 38 van het Decreet over lokaal bestuur bepaalt dat er een huishoudelijk reglement moet vastgesteld worden bij de aanvang van de zittingsperiode, waarin minstens volgende bepalingen worden opgenomen, rekening houdende met artikels 74 en 76:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment nog wijzigen.
Het nieuwe huishoudelijke reglement werd gebaseerd op het modelreglement van VVSG. Het voorstel werd uitgewerkt door de algemeen directeur en de dienst Secretariaat. Hierbij werd rekening gehouden met de adviezen van de dienst Personeel, ICT, de raadsvoorzitter en de burgemeester. Het ontwerpreglement werd ook besproken door de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters aanwezig op het overleg van 20 februari 2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het huishoudelijke reglement over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn zoals opgenomen in de bijlage.
Het vaststellen van het nieuwe huishoudelijke reglement raad voor maatschappelijk welzijn betekent de opheffing van de voorgaande versie uit de vorige legislatuur, die in zitting van 27 mei 2019 werd goedgekeurd en in zitting van 25 oktober 2021 werd gewijzigd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar die zijn nu nog niet gekend (presentiegeld, materiaal, enz.).
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van het huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd in de vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van het huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn zoals opgenomen in de bijlage en dit met ingang vanaf 1 april 2025.