Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 20:00

Arbeidsreglement voor het personeel - Aanpassing - Goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Veerle Baeyens, burgemeester
Sofie Coppens, raadslid
Aanleiding

Aan de raad wordt gevraagd de wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het personeel goed te keuren.

Feiten, context en motivering

De gemeenteraad keurde in september 2023 de laatste versie van het arbeidsreglement voor het personeel formeel goed. Het betrof toen enkel de toevoeging van het fietsleaseplan. De integrale revisie van het arbeidsreglement werd naar een latere datum geschoven.

Op 09 november 2023 gaf het college reeds principieel akkoord voor de ontwerptekst die op 28 november integraal besproken werd tijdens het Hoog Overleg Comité.
Op 21 december 2023 gaf het college ook principieel akkoord voor de ontwerptekst, inclusief bijlage 3 - reglement telewerk.
Deze laatste versie werd tijdens het Hoog Overleg Comité van 16 januari 2024 besproken. Er werd enkel voorgesteld om artikel 6 van het reglement telewerk aan te passen en duidelijk te stellen dat er 3 dagen fysieke aanwezigheid per week vereist is, ook voor deeltijdse betrekkingen.

De aangepaste ontwerptekst werd doorgestuurd aan de syndicale partners. Het college ging in zitting van 14 maart 2024 principieel akkoord met de aangepaste ontwerptekst. Deze wordt ook als bijlage bij deze beslissing toegevoegd.
De notulen van het hoog overlegcomité van 16 januari 2024 werden goedgekeurd en worden eveneens als bijlage toegevoegd.

Ter verduidelijking werd een begeleidende nota opgemaakt met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen, deze werd ook al bijlage toegevoegd.

Juridische gronden
Algemene basisbevoegdheid:
  • artikel 40 §3 van het decreet over het lokaal bestuur
Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing kadert binnen beleidsdoelstelling 1 "Toekomstgericht, modern en verbonden", met als actie 'Realiseer een positief, stimuleren HR-beleid in alle fasen van de HR-cyclus'.

Concreet: Aanpassen van het arbeidsreglement om te evolueren naar een modern HR-beleid waarin werkbaar en wendbaar werk vervat zit.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
Voorstanders: Paulette Looze, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - de aanpassingen aan het arbeidsreglement, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren en in voege te laten gaan op 1 april 2024.

Artikel 2 - afschrift van dit besluit, samen met het gewijzigde arbeidsreglement binnen 8 dagen toe te zenden aan Toezicht op de Sociale Wetten, Dokter André Sierensstraat 16 bus 4 te 9300 Aalst.