De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden goed te keuren.
Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2023-2024. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. De schoolbesturen, bestaande uit Go! Scholengroep 19 Dender, Katholiek Onderwijs Denderhoutem en Vrij onderwijs regio Aalst, richten in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.
Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn.
De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:
Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld (in bijlage) dat ter goedkeuring wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 30 januari 2023.
Algemene bevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheid
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden.