Terug
Gepubliceerd op 01/02/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00

Onderwijs - Huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden - Goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Aanleiding

De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden goed te keuren.

Feiten, context en motivering

Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2023-2024. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. De schoolbesturen, bestaande uit Go! Scholengroep 19 Dender, Katholiek Onderwijs Denderhoutem en Vrij onderwijs regio Aalst, richten in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.

Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn.

De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • Klachten en vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzingen.
  • Vragen over een erkenning van de uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling.
  • De evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.

Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld (in bijlage) dat ter goedkeuring wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 30 januari 2023.

Juridische gronden

Algemene bevoegdheid:

  • artikel 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Bijzondere bevoegdheid

Financiële gevolgen

Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden.