De voorzitter opent de zitting op 26/08/2024 om 21:34.
Raadslid Marc De Schutter en burgemeester Veerle Baeyens nemen digitaal deel aan deze zitting conform artikel 5.1 van het huishoudelijke reglement gemeenteraad Haaltert. Raadslid Jan Schelfhout kon door technische problemen
de camera niet inschakelen, waardoor hij niet geldig kon deelnemen aan deze zitting. De voorzitter verontschuldigt dus raadslid Jan Schelfhout voor zijn afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 24 juni 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024 goed te keuren.
Aan de OCMW-raad wordt gevraagd de wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel goed te keuren.
De OCMW-raad keurde in zitting van 24 oktober 2022 de laatste versie (aanpassing) van de rechtspositieregeling voor het personeel goed.
Op 8 maart 2023 werd het nieuwe Rechtspositiebesluit in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit nieuwe kaderbesluit dat in werking trad op 18 maart 2023 geeft aan lokale besturen meer vrijheid op vlak van een aantal regels. Dit vergt echter een grondige aanpak naar hervormingen in het kader van een modern personeelsbeleid, zodat er binnen welbepaalde beleidskrijtlijnen een onderzoek kan gedaan worden en een voorstel kan uitgewerkt worden, al dan niet onder begeleiding van een externe partner.
Als lokaal bestuur zijn we niet verplicht om de bestaande rechtspositieregeling onmiddellijk aan te passen, er is namelijk geen verplichte timing vastgelegd.
Er dringen zich echter volgende dringende wijzigingen op:
Uit het protocol van het onderhandelingscomité van 4 juni 2024 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb aanwezig waren en akkoord gingen. De vakorganisatie VSOA-lrb was niet aanwezig en formuleerde geen opmerkingen.
In 2025 zal een ruimere, integrale herziening voorzien worden van zowel de RPR als het arbeidsreglement.
Artikel 1 - de aanpassingen aan de rechtspositieregeling zoals voorgesteld in bijlage goed te keuren.
Artikel 2 - het besluit bekend te maken op de webtoepassing van het bestuur overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2024 om 21:35.
Namens OCMW-raad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad