De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 20:03.
De gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan een spoedeisende behandeling van een agendapunt aangevraagd door raadslid Jan Schelfhout namens de fractie Vlaams Belang Haaltert.
Raadslid Jan Schelfhout namens de fractie Vlaams Belang Haaltert vraagt om een agendapunt in spoedeisend geval op de agenda van de gemeenteraad te brengen.
Context
Naar aanleiding van de heraanleg van de wegen rond de schoolomgeving, en met name Bruulstraat werd er ook een herschikking van de parkeergelegenheden besloten.
De voormalige “kiss and ride”-parkings in de Bruulstraat hebben plaats moeten ruimen voor bloemenperken.
Het gevolg hiervan is dat ouders die hun kinderen aan de school komen afzetten creatief moeten omgaan met parkeren. Dit leidt tot parkeren op de voetpaden, dit leidt tot gevaarlijke situaties in de Muisstraat waar auto’s gewoon een U-bocht nemen om zich in de schuine parkeerstroken te kunnen plaatsen. Dit leidt tot blokkeren van in- en uitgangen van omwonenden.
U kan zich voorstellen dat er iedere ochtend en iedere avond frustraties ontstaan en dat er vooral mobiliteitsproblemen worden gecreëerd.
Meerdere burgers hebben ons dan ook gecontacteerd om te vragen of deze onveilige, niet werkende situatie kan omgebogen worden en er opnieuw “kiss and ride”-parkings kunnen voorzien worden.
Ontvankelijkheid spoedeisendheid
Volgens het Decreet lokaal bestuur artikel 23 mag een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld. Dit werd ook zo opgenomen in het huishoudelijk reglement gemeenteraad Haaltert.
De gemeenteraad wordt gevraagd om te stemmen over de ontvankelijkheid van de spoedbehandeling van het gevraagde agendapunt.
Algemene basisbevoegdheid
Bijzondere bevoegdheidsgronden
De financiële gevolgen van deze beslissing zijn nog niet gekend.
Artikel 1. geeft geen goedkeuring aan de spoedeisende behandeling van het agendapunt.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de zitting van 25 maart 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2024 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier cv.
De gemeente werd per mail van 12 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Zefier cv die op 13 juni 2024 plaats heeft in AuditoRium4 - Communicatiecampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen
De vertegenwoordiger, waarvan het mandaat in zitting van vandaag wordt bepaald, dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Paulette Looze
Plaatsvervanger: Veerle Baeyens
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de jaarvergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier cv.
De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 4 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van IGS Westlede die op 11 juni 2024 om 19 uur plaats heeft in de hoofdzetel, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
7. Varia;
De bijhorende documenten werden opgenomen als bijlage.
De vertegenwoordiger, waarvan het mandaat in zitting van vandaag wordt bepaald, dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt voor de Algemene vergadering op 11 juni 2024:
Effectief: Marc De Schutter
Plaatsvervanger: Veerle Baeyens
De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband NV Volkskrediet De Toren.
De gemeente werd via aangetekende brief van 12 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering en aansluitend de algemene vergadering van NV Volkskrediet De Toren die op 26 april plaats vindt in de zetel te Aalst, Stationsstraat 18.
De Buitengewone algemene vergadering start om 17.30 uur en heeft volgende agenda:
1. Verslag van de bestuurders in toepassing van artikel 7:154 van het Wetboek vennootschappen en verenigingen houdende voorstel tot aanpassing van het voorwerp van de vennootschap, waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging wordt gegeven. Voorstel om het voorwerp van de vennootschap te wijzigen door de tekst van artikel 4 van de statuten te vervangen door de volgende tekst:
“Artikel 4 - Voorwerp
§1.De vennootschap is een door de Vlaamse regering erkende kredietmaatschappij in toepassing van de Vlaamse Codex Wonen. Het hoofdzakelijk voorwerp is het toekennen en beheren van sociale leningen voor het bouwen, kopen, verbouwen, behouden of energetisch renoveren van een bescheiden woning ten behoeve van natuurlijke personen die geen andere woning in volle eigendom bezitten en die de woning zelf bewonen of zullen bewonen. De erkende kredietmaatschappij zal dit voorwerp nastreven met in acht name van de voorwaarden voor erkenning en toezicht gesteld door de Vlaamse regering zowel in verband met de werking van de erkende kredietmaatschappij als met de voorwaarden waaraan de ontlener, de bescheiden woning en de lening dienen te voldoen. Binnen dit kader zal de erkende kredietmaatschappij eveneens alle gevraagde informatie verschaffen en alle controles aanvaarden van de instanties die krachtens de erkenning en het toezicht door de Vlaamse regering of de wetgeving inzake hypothecair krediet daartoe bevoegd zijn.
§2. Om haar voorwerp te verwezenlijken kan de erkende kredietmaatschappij zonder onderscheid alle daden, handelingen of verrichtingen stellen die voor de verwezenlijking van het voorwerp nodig of nuttig kunnen zijn. Ter verduidelijking van het vorige lid mag de erkende kredietmaatschappij ondermeer alle handelingen en verrichtingen stellen die betrekking hebben op:
a)het toekennen van leningen of kredietopeningen gewaarborgd door een hypotheek of anderszins, terugbetaalbaar in opeenvolgende betalingen, voor het bouwen, kopen, verbouwen, vernieuwen, behouden of het energetisch renoveren van bescheiden woningen;
b)het opzeggen van deze leningen of kredietopeningen en het nemen van alle minnelijke of gerechtelijke maatregelen tot uitvoering van de toegekende zekerheden;
c)het verwerven van onroerende goederen die te koop gesteld zouden worden ten gevolge van de uitwinning van één van haar schuldenaars, of ten gevolge van een hoger bod bij een verkoop uit de hand of bij een openbare verkoop, en het verkopen van deze goederen binnen een maximum termijn van twee jaar. Deze termijn kan maximaal tot vijf jaar verlengd worden wanneer een eerdere verkoop zou leiden tot verlies;
d)het waarborgen van verbintenissen van derden, het betalen in hun naam en plaats, met indeplaatsstelling waardoor de hypothecaire waarborg verkregen wordt;
e)het ondernemen in naam en voor rekening van de kredietmaatschappij van alle activiteiten van tussenpersoon in verzekeringen die van aard zijn de goede afloop te waarborgen van de kredieten die toegekend werden voor het bouwen, kopen of verbouwen of behouden van een woning gelegen in het Vlaamse Gewest;
f)het ontlenen of bekomen van fondsen, met of zonder het stellen van waarborgen, en bestemd voor de verwezenlijking van haar voorwerp;
g)met de andere erkende kredietmaatschappijen elke overeenkomst, elk toetredingscontract of ander akkoord sluiten, waardoor de samenwerking tussen de erkende
kredietmaatschappijen tot stand wordt gebracht of versterkt, onder meer met het oog op
- de coördinatie van gemeenschappelijke diensten of producten;
- de coördinatie van de controle over de toepassing van de erkenningsvoorwaarden;
- het zoeken naar de meest gunstige fundingvoorwaarden;
h)deelnemen in andere erkende kredietmaatschappijen of in iedere vennootschap, vereniging of stichting die erkende kredietmaatschappijen groepeert en dit met maximum vijftien procent (15%) van haar eigen vermogen.
§3. De erkende kredietmaatschappij mag geen handelingen stellen of overeenkomsten sluiten waardoor de vrije concurrentie tussen financiële instellingen die de funding verlenen verstoord wordt.”
2. Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
3. Aanneming van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
4. Verzoek tot coördinatie der statuten
5. Adres van de zetel
6. Machten aan de bestuurders voor de uitvoering van de te nemen/genomen besluiten.
De Algemene Vergadering start aansluitend om 18.30 uur en heeft volgende agenda:
1. Jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Verslag van de commissaris over het boekjaar 2023
4. Bestemming van het resultaat
5. Kwijting aan de bestuurders en commissaris
6. Statutaire benoemingen
7. Slot
8. Varia
Als vertegenwoordiger wordt de raadsvoorzitter Paulette Looze voorgesteld om de gemeente te vertegenwoordigen.
De raad wordt gevraagd de agenda, de inhoud ervan met statutenwijziging en de aanduiding van de vertegenwoordiger te bekrachtigen, gelet op het feit dat de documentatie pas op 12 april 2024 het lokaal bestuur Haaltert bereikte en de vergaderingen op 26 april 2024 al hebben plaatsgevonden voor het tijdstip van de eerstvolgende gemeenteraad op 29 april 2024.
- Gemeenteraad: art. 41, 4° decreet over lokaal bestuur
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
1. Verslag van de bestuurders in toepassing van artikel 7:154 van het Wetboek vennootschappen en verenigingen houdende voorstel tot aanpassing van het voorwerp van de vennootschap, waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging wordt gegeven. Voorstel om het voorwerp van de vennootschap te wijzigen door de tekst van artikel 4 van de statuten te vervangen door de volgende tekst:
“Artikel 4 - Voorwerp
§1.De vennootschap is een door de Vlaamse regering erkende kredietmaatschappij in toepassing van de Vlaamse Codex Wonen. Het hoofdzakelijk voorwerp is het toekennen en beheren van sociale leningen voor het bouwen, kopen, verbouwen, behouden of energetisch renoveren van een bescheiden woning ten behoeve van natuurlijke personen die geen andere woning in volle eigendom bezitten en die de woning zelf bewonen of zullen bewonen. De erkende kredietmaatschappij zal dit voorwerp nastreven met in acht name van de voorwaarden voor erkenning en toezicht gesteld door de Vlaamse regering zowel in verband met de werking van de erkende kredietmaatschappij als met de voorwaarden waaraan de ontlener, de bescheiden woning en de lening dienen te voldoen. Binnen dit kader zal de erkende kredietmaatschappij eveneens alle gevraagde informatie verschaffen en alle controles aanvaarden van de instanties die krachtens de erkenning en het toezicht door de Vlaamse regering of de wetgeving inzake hypothecair krediet daartoe bevoegd zijn.
§2. Om haar voorwerp te verwezenlijken kan de erkende kredietmaatschappij zonder onderscheid alle daden, handelingen of verrichtingen stellen die voor de verwezenlijking van het voorwerp nodig of nuttig kunnen zijn. Ter verduidelijking van het vorige lid mag de erkende kredietmaatschappij ondermeer alle handelingen en verrichtingen stellen die betrekking hebben op:
a)het toekennen van leningen of kredietopeningen gewaarborgd door een hypotheek of anderszins, terugbetaalbaar in opeenvolgende betalingen, voor het bouwen, kopen, verbouwen, vernieuwen, behouden of het energetisch renoveren van bescheiden woningen;
b)het opzeggen van deze leningen of kredietopeningen en het nemen van alle minnelijke of gerechtelijke maatregelen tot uitvoering van de toegekende zekerheden;
c)het verwerven van onroerende goederen die te koop gesteld zouden worden ten gevolge van de uitwinning van één van haar schuldenaars, of ten gevolge van een hoger bod bij een verkoop uit de hand of bij een openbare verkoop, en het verkopen van deze goederen binnen een maximum termijn van twee jaar. Deze termijn kan maximaal tot vijf jaar verlengd worden wanneer een eerdere verkoop zou leiden tot verlies;
d)het waarborgen van verbintenissen van derden, het betalen in hun naam en plaats, met indeplaatsstelling waardoor de hypothecaire waarborg verkregen wordt;
e)het ondernemen in naam en voor rekening van de kredietmaatschappij van alle activiteiten van tussenpersoon in verzekeringen die van aard zijn de goede afloop te waarborgen van de kredieten die toegekend werden voor het bouwen, kopen of verbouwen of behouden van een woning gelegen in het Vlaamse Gewest;
f)het ontlenen of bekomen van fondsen, met of zonder het stellen van waarborgen, en bestemd voor de verwezenlijking van haar voorwerp;
g)met de andere erkende kredietmaatschappijen elke overeenkomst, elk toetredingscontract of ander akkoord sluiten, waardoor de samenwerking tussen de erkende
kredietmaatschappijen tot stand wordt gebracht of versterkt, onder meer met het oog op
- de coördinatie van gemeenschappelijke diensten of producten;
- de coördinatie van de controle over de toepassing van de erkenningsvoorwaarden;
- het zoeken naar de meest gunstige fundingvoorwaarden;
h)deelnemen in andere erkende kredietmaatschappijen of in iedere vennootschap, vereniging of stichting die erkende kredietmaatschappijen groepeert en dit met maximum vijftien procent (15%) van haar eigen vermogen.
§3. De erkende kredietmaatschappij mag geen handelingen stellen of overeenkomsten sluiten waardoor de vrije concurrentie tussen financiële instellingen die de funding verlenen verstoord wordt.”
2. Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
3. Aanneming van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
4. Verzoek tot coördinatie der statuten
5. Adres van de zetel
6. Machten aan de bestuurders voor de uitvoering van de te nemen/genomen besluiten.1. Jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Verslag van de commissaris over het boekjaar 2023
4. Bestemming van het resultaat
5. Kwijting aan de bestuurders en commissaris
6. Statutaire benoemingen
7. Slot
8. VariaArtikel 4. De belanghebbenden zullen een afschrift van dit besluit ontvangen.
Algemeen
Op 29 september 2023 werd een aanvraag ingediend voor de afbraak van de bestaande gebouwen en het bouwen van een nieuwe basisschool door GO8 Haaltert - De Krekel en De Brug.
Op 4 december 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Op 29 januari 2024 werd het rooilijnplan voor de Kattestraat, bijgevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag, voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.
Gedurende de periode van 14 februari tot en met 14 maart 2024 werd een openbaar onderzoek gehouden. Er werden geen mondelingen of schriftelijke bezwaren ingediend met betrekking tot dit openbaar onderzoek.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in een zone voor openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen.
Motivering
Het terrein waarop de bouwwerken zullen doorgaan is momenteel bezwaard door een rooilijn KB 21/06/1974. Omdat voor de verbeteringswerken van de Kattestraat niet alle grond nodig was heeft men uiteindelijk in het plan van grondafstand minder grond effectief onteigend. Deze onteigening kwam tot stand op 16 februari 1978 door het 2de comite tot aankoop van onroerende goederen, Ganzendries 149, 9000 Gent.
Aangezien de gemeente Haaltert niet de intentie heeft om de rooilijn zoals in het verleden goedgekeurd ook effectief te realiseren, werd een wijziging van de rooilijn toegevoegd aan de vergunningsaanvraag. Hierbij wordt de rooilijn op de perceelsgrens met het huidige openbare domein vastgelegd, met uitzondering van grens ter hoogte van de toegang en de parking van de site. Hier wordt de rooilijn deels naar achter geschoven ten opzichte van het huidig aangelegde openbare domein voor de realisatie van een busparking.
Decreet gemeentewegen
De reden voor de opmaak van een aangepast rooilijnplan is het aanpassen van de bestaande, goedgekeurde rooilijn langs de Kattestraat ter hoogte van de school in overeenstemming met de bestaande toestand en de aanleg van de nieuwe toegang en busparking.
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan op 29 januari 2024 werd het ontwerp ervan onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen van 14 februari tot 14 maart 2024. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde minstens:
Na het openbaar onderzoek, gedurende hetwelke geen bezwaren werden ingediend, wordt nu het rooilijnplan voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 29 april 2024.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
- Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een vastlegging van een rooilijn is die op termijn zal kunnen overgedragen worden aan de gemeente. Bij overdracht zullen uiteindelijk wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de definitieve vaststelling van de nieuwe rooilijn bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor de afbraak van de bestaande gebouwen en het bouwen van een nieuwe basisschool te Kattestraat 22, 9450 Haaltert (kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nummers 1094 D), ingediend door GO! Haaltert - De Krekel en De Brug.
The Safe Group is fabrikant en leverancier van mobiele camera’s voor verkeersmonitoring die door batterijen van stroom worden voorzien.
Het lokaal bestuur Haaltert was/is eigenaar van dergelijke camera’s en batterijen, aangekocht bij Safe Group.
Op 4 september 2023 heeft zich een incident voorgedaan: personeelsleden van Haaltert hebben vijf opgeladen camera-batterijen in de koffer van een elektrisch aangedreven deelwagen (eigendom van Garage Valkenier) geladen, en op het moment dat ze wilden wegrijden is er brand ontstaan in die wagen, die uiteindelijk helemaal is uitgebrand, waardoor zowel de deelwagen als de vijf camera-batterijen totaal vernield zijn.
Een expertisebureau (Xolutions) heeft bepaald dat de waarde van de deelwagen vóór het ongeval 15.572,70 euro bedroeg (inclusief BTW). Garage Valckenier heeft Haaltert een factuur dd. 18/03/2024 gestuurd voor de vernielde deelwagen ten bedrage van 15.572,70 euro (inclusief voor Haaltert niet recupereerbare BTW). Dit bedrag is zonder de kost van bepaalde accessoires en de kost voor afvoer van het wrak, die volgens de expertise samen 1.200 euro (exclusief BTW) bedragen, en die Garage Valckenier uiteindelijk zelf ten laste heeft genomen.
Uit de expertise is gebleken dat de brand alvast niet is ontstaan in de batterij van de deelwagen. Hoogstwaarschijnlijk is de brand ontstaan in de camera-batterijen, maar wat de oorzaak daarvan was, is (nog) niet definitief uitgemaakt. Het incident en de gevolgen ervan dreigden aanleiding te geven tot een (mogelijk) geschil tussen Safe Group en Haaltert, en/of hun verzekeringen. Na onderling overleg hebben de partijen gezamenlijk besloten om een minnelijke regeling te treffen, waarbij The Safe Group de som van 15.572,70 euro zal betalen aan lokaal bestuur Haaltert tot slot van alle rekeningen.
Deze dading is aangewezen om een onzekere gerechtelijke procedure uit te sluiten, en toch vergoeding te krijgen voor de geleden schade.
Voor de volledigheid: het lokaal bestuur Haaltert heeft vijf nieuwe batterijen aangekocht ter vervanging van de vernielde batterijen en deze kost zelf gedragen.
Deze dading zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring op de zitting dd. 29 april 2024.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de dading, af te sluiten met The Safe Group, met zetel te 3500 Hasselt, Kempische Steenweg 293 bus 18 (KBO nr. 0867.711.817), betreffende de definitieve regeling van het geschil rond de uitgebrande deelwagen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 14 december 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Lebeke (kadastraal gekend als sectie C deel van nummers 1377CP0000, 1385CP0000, 1396DP0000 met een oppervlakte van vierendertig centiare (34ca ). Het betreft lot A zoals vermeld op het metingsplan en heeft als voorafgaande perceelsidentificatie C 2176A P0000. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2023103883, 2023/205.
Notaris Van Oudenhove & Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, hebben hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Van Oudenhove & Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Lebeke (kadastraal gekend als sectie C deel van nummers 1377CP0000, 1385CP0000, 1396DP0000 met een oppervlakte van vierendertig centiare (34ca ), gekend als lot A op bijgevoegd opmetingsplan en voorafgaande perceelsidentificatie C 2176A P0000.
NV Resolve Development, met zetel te 2018 Antwerpen, Bosmanslei 26 (KBO nr. 0745.680.174) is eigenaar van een onroerend goed te 9450 Haaltert, Atomveldstraat, waarvan middels een splitsing een gedeelte kosteloos wordt afgestaan aan het lokaal bestuur Haaltert om deel uit te maken van het openbaar domein. Het af te stane perceel is kadastraal gekend als voorafgaande perceelsidentificatie C 2176A P0000 (kavel 2 op opmetingsplan).
Het perceel zal deel uitmaken van de gemeenteweg Atomveldstraat.
Notaris Eline Goovaerts, met studie te 2018 Antwerpen, Bosmanslei 26, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Eline Goovaerts betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Atomveldstraat, kadastraal gekend met voorafgaande perceelsidentificatie C 2176A P0000 (kavel 2 op opmetingsplan).
Beernaardstraat, Brantegemstraat, Krekeldries, Boekentstraat, Molenbaan en Mosveldstraat zijn verbindingswegen in Haaltert en Kerksken, reeds gekend via de Atlas der Buurtwegen
Hoewel in de voornoemde straten sinds meer dan 30 jaar een verharding aanwezig is, is ter hoogte van verschillende percelen onduidelijkheid over de rand van de openbare weg, omwille van de aanwezigheid van allerlei soorten en types verhardingen dewelke zijn aangebracht naast de rijweg.
Om hier duidelijkheid in te krijgen, is de gemeente overgegaan tot de opmeting van een feitelijke rooilijn in de voornoemde straten. Als feitelijke, onbetwiste rand van de openbare weg is, indien aanwezig, de buitenzijde van de greppel genomen dewelke naast de centrale asfaltverharding ligt, of bij afwezigheid van een greppel, de rand van de centrale asfaltlaag.
In bijlage zijn de plannen bijgevoegd met aanduiding van een feitelijke rooilijn of rand van de openbare weg, opgemeten met moderne middelen en vastgelegd via Lambert-coordinaten.
De feitelijke rooilijn, gelegen op de bestaande rand van de openbare weg, definieert een onbetwiste grondstrook opgemeten met moderne middelen en biedt aldus een duidelijk houvast ter bepaling van de eenduidige ligging van de grenzen van het openbaar domein, in tegenstelling tot de interpreteerbare resultaten wanneer vertrokken wordt vanuit de Atlas der Buurtwegen.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid voorziet om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing een grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de weg, wat hier het geval is door de aanwezige verharding en verlichting.
Voornoemd Decreet voorziet dus geen vergoeding voor de eigenaars.
De bestaande verharding is opgemeten door een erkend landmeter en het plan is gevoegd bij deze beslissing.
Het is aangewezen om de Beernaardstraat, Brantegemstraat, en Krekeldries te Haaltert, en Boekentstraat, Molenbaan en Mosveldstraat te Kerksen op te nemen in het openbaar domein als gemeenteweg in de huidige staat en afmetingen en conform het opmetingsplan, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud en de verdere ontwikkeling.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van Beernaardstraat, Brantegemstraat, en Krekeldries te Haaltert, en Boekentstraat, Molenbaan en Mosveldstraat te Kerksen in het openbaar domein als gemeenteweg in de huidige staat en afmetingen en conform het opmetingsplan.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 28 juli 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert (Denderhoutem), Vondelen, ter plaatse gekend "Langeveld", gekadastreerd volgens titel onder sectie A, deel van nummer 355/A en volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie A, deel van nummer 0355AP0000, met een oppervlakte van vijfenzeventig centiare vierennegentig decimilliare (75 ca 94 dma) - lot 3. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om het voetpad aan te leggen en een keerpunt te voorzien.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2022048240 - 2022/76 .
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert (Denderhoutem), Vondelen, ter plaatse gekend "Langeveld", gekadastreerd volgens titel onder sectie A, deel van nummer 355/A en volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie A, deel van nummer 0355AP0000, met een oppervlakte van vijfenzeventig centiare vierennegentig decimilliare (75 ca 94 dma) - lot 3.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 25 januari 2024 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Lebeke 208 (kadastraal gekend als sectie C, deel van nummer 275LP0000, met een oppervlakte volgens opmetingsplan van 150,47 m2 en gereserveerd perceelsidentificatienummer C 275 V P0000) - lot 3. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om een nieuwe rooilijn te creëren met het oog op de aanleg van een voetpad.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2022125569.
Notaris Iris De Brakeleer, met studie te 9400 Ninove, Centrumlaan 48, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Iris De Brakeleer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Lebeke 208 (kadastraal gekend als sectie C, deel van nummer 275LP0000, met een oppervlakte volgens opmetingsplan van 150,47 m2 en gereserveerd perceelsidentificatienummer C 275 V P0000) - lot 3.
De commissie Burgerbudget heeft onlangs de voorstellen Burgerbudget gecontroleerd op ontvankelijkheid en heeft geoordeeld dat geen van de voorstellen voldoet aan de voorwaarden zoals opgenomen in het reglement en wordt weerhouden voor de volgende fase.
Het reglement burgerbudget bepaalt dat aanvragers gedurende 5 maanden na de oproep voorstellen kunnen indienen. De periode liep van 21 september 2023 tot en met 20 februari 2024.
Gevraagd wordt om in het reglement, in artikel 6.1 de zin "Na de oproep kunnen aanvragers gedurende 5 maanden voorstellen indienen via het digitaal participatieplatform https://ideehaaltert.be.", de zinsnede "5 maanden" éénmalig te vervangen door "9 maanden". De indienperiode wordt op deze wijze éénmalig verlengd tot en met 20 juni 2024. Het volledige reglement wordt later dit jaar geëvalueerd voor de verdere toepassing ervan in 2025.
Het reglement en het aangepast reglement zitten in bijlage.
Deze beslissing kadert in Beleidsdoelstelling 2, Actiepunt 5
* Actie 8.4: Stimuleren van sociale cohesie door in te zetten op buurtcomités, wijkinitiatieven en dorpsraden met een dorpsbudget (participatie)
De beslissing heeft financiële gevolgen
Raming of Bedrag |
10.000 euro jaarlijks |
Actie OF Overig beleid |
Actie 08 |
Jaar Budget Code (JBR) |
0190-00/6150000 |
Artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanpassing van het reglement voor het burgerbudget; in artikel 6.1 de zin "Na de oproep kunnen aanvragers gedurende 5 maanden voorstellen indienen via het digitaal participatieplatform https://ideehaaltert.be.", de zinsnede "5 maanden" éénmalig vervangen door "9 maanden". Het volledige reglement wordt later dit jaar geëvalueerd voor de verdere toepassing ervan in 2025.
De gemeenteraad keurt een verbod op verkiezingspropaganda, naar aanleiding van de regionale, federale en Europese verkiezingen van 09 juni 2024, goed.
Het politiebesluit van de gouverneur van 05 februari 2024 neemt maatregelen met het oog op het bewaren van de openbare orde tijdens de verkiezingscampagne en het verbieden van bepaalde methodes van verkiezingsopschriften en verkiezingsaanplakking alsook het verspreiden van allerlei verkiezingspamfletten op de openbare weg.
De lokale overheid kan altijd strengere regels opleggen dan deze voorzien in voormeld politiebesluit, teneinde de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen.
De sperperiode voor de de regionale, federale en Europese verkiezingen van 09 juni 2024 loopt van 09 februari 2024 tot en met 09 juni 2024.
Om de geluidsoverlast te voorkomen, is het aangewezen om propaganda door een geluidswagen, microwagen of autokaravaan en muziekuitzendingen vanaf een vaste geluidsinstallatie, opgesteld langs de openbare weg, te verbieden.
Het lokaal bestuur voorziet tevens geen gemeentelijke borden waarop verkiezingsaffiches kunnen aangeplakt worden. Dit dient officieel gecommuniceerd te worden naar de politieke partijen die er om verzoeken.
Algemene bevoegdheid:
Specifieke wetgeving:
Dit reglement kadert in het dagelijks bestuur en dient niet getoetst te worden aan de beleidstoetsen.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Het voeren van verkiezingspropaganda in het kader van de regionale, federale en Europese verkiezingen van 09 juni 2024, door middel van een geluidswagen, microwagen, autokaravaan of muziekuitzendingen vanaf een vaste geluidsinstallatie, opgesteld langs de openbare weg, te verbieden.
Artikel 2 - Het plaatsen van verkiezingsborden, banners of verkiezingsmateriaal op het openbaar domein van het lokaal bestuur te verbieden. Er mag tevens geen gebruik gemaakt worden van commerciële reclameborden of affiches en niet-commerciële reclameborden of affiches groter dan 4m².
Artikel 3 - Geen gemeentelijke borden te voorzien waarop verkiezingsaffiches kunnen aangeplakt worden.
Artikel 4 - Dit reglement dient samen gelezen te worden met het politiebesluit van de provinciegouverneur van 05 februari 2024.
Artikel 5 - Inbreuken op dit reglement kunnen bestraft worden met een GAS-sanctie.
Artikel 6 - Dit reglement is tijdelijk en loopt tot en met 09 juni 2024.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de inhoudelijke rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het pact omvat een verbintenissenengagement inzake algemene doelstellingen en vier werven met specifieke doelstellingen rond vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Maatregelen die genomen zijn sinds 1 januari 2021 tellen mee. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) lanceerde het Pactportaal. Dit digitale platform volgt de resultaten van de lokale besturen op en bundelt ze. Als stad of gemeente kan men daar de vooruitgang per doelstelling van het Lokaal Energie-en Klimaatpact (LEKP) monitoren. Ook burgers, verenigingen en ondernemingen blijven via dit Pactportaal op de hoogte van de lokale klimaatinspanningen binnen dit LEKP kader. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment:
Het verzamelen van de data:
De data die ABB gebruikt op het Pactportaal zijn afkomstig van verschillende authentieke databronnen. Je kan de databronnen per doelstelling nagaan op het Pactportaal. De indicatoren uit de centrale databanken krijgen in principe jaarlijks een update tegen 1 maart van het volgende jaar. Hiervoor zijn we afhankelijk van de dataleveranciers. Voor een groot aantal indicatoren wordt samengewerkt met data-leveranciers, zoals VVSG, VREG, VLARIO, VEKA, Fluvius en Autodelen.net.
Voor de monitoring van de doelstellingen van werven 1 (Laten we een boom opzetten) en 4 (Water, het nieuwe goud) wordt exclusief het groenblauwpeil (GBP) als brondatabank gebruikt. Het groenblauwpeil geeft cijfermatig inzicht in welke mate een perceel klimaatbestendig is op basis van blauwe (regenwaterbeheer) en groene (biodiversiteit, koolstofopslag, luchtkwaliteit, verkoeling) parameters. Lokale besturen moeten zelf de data invoeren voor publiek domein, en kunnen aan hun burgers, bedrijven en verenigingen vragen om zelf de data op hun privédomein in te voeren op deze online toepassing.
Het behalen van de doelstellingen:
Het uiteindelijk doel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten is het behalen van alle doelstellingen in alle steden en gemeenten tegen 2030. Zoals in de tekst van het Pact als voorbeeld is opgenomen, zal het in de ene gemeente gemakkelijker zijn om meer vergroening door te voeren en in de andere gemeente zal deelmobiliteit sneller kunnen uitbreiden. Wat telt, is handen uit de mouwen steken om op koers te geraken en daarbij iedereen mee te betrekken.
Samenwerkingen tussen de gemeentes onderling, samenwerkingen met partners zoals lokale stakeholders, intercommunales, provincies… worden sterk aangemoedigd. Elk lokaal bestuur kan de eigen troeven uitspelen om zo gezamenlijk de finish te halen. De werven werken als communicerende vaten, sommige werven zullen we samen aanpakken andere apart of op een ander moment.
Op dit moment werkt Haaltert samen met andere gemeenten uit de regio Zuid-Oost-Vlaanderen voor de uitvoering van het regionaal klimaatplan via het project ‘Klimaatgezond Zuid Oost-Vlaanderen’ van intercommunale SOLVA. Haaltert is ook aangesloten bij het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Lokaal zijn de dorpsraden, de MELK-raad en verenigingen als Natuurpunt Haaltert belangrijke partners in dit verhaal.
Tot slot is het belangrijk om mee te geven, dat de vooruitgang die voor een bepaalde doelstelling geboekt of niet geboekt kan worden ook te maken heeft met beleidskeuzes die zijn gemaakt in het verleden, voor 2021, bij de opmaak van het meerjarenplan 2020 - 2025.
Decreet lokaal bestuur artikel 41
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2018: Goedkeuring regionaal klimaatplan ‘Klimaatgezond Zuid Oost-Vlaanderen’ na ondertekening van het Burgemeestersconvenant.
Gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021: Goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0
Gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022: Goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid zodat er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
De Vlaamse Regering voorziet een jaarlijks subsidiebedrag voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Voor het Vlaams budgetjaar 2022 werd voor LEKP 1.0 24.870.000,00 euro en voor LEKP 2.0 8.750.000,00 euro aan middelen vastgelegd. Het totaalbedrag van de subsidie werd verdeeld als trekkingsrechten over alle lokale besturen die intekenden op het pact, op basis van de inwonersaantallen en de criteria van het gemeentefonds. Voor Haaltert komt dit overeen met een bedrag van 63.503,65 euro voor LEKP 1.0 en 26.323,78 euro voor LEKP 2.0, in totaal dus 89.827,44 euro uitbetaald in het voorjaar 2023.
De financiële ondersteuning in het Pact betreft een trekkingsrecht met 50% cofinanciering, volgens het “1 euro voor 1 euro”-principe. De financiering via trekkingsrecht veronderstelt dus dat voor elke euro subsidie die de lokale besturen ontvangen, zij zelf één euro moeten investeren.
Gelet op de trekkingsrechten voor Haaltert, zal het lokaal bestuur dus 89.827,44 euro aan eigen begrotingsmiddelen investeren in klimaatacties. De middelen voor 2022, ontvangen in het voorjaar van 2023 kunnen uiteraard ook besteed worden in 2023.
Artikel 1: kennis te nemen van de inhoudelijke rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2: het rapport in te dienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De Aziatische hoornaar is een exotische wespensoort die massaal voorkomt in onze provincie. Ze veroorzaakt schade voor onze lokale natuur, voor imkerij en voor landbouw. Doordat ze zich dicht bij de mens nestelt, is de bezorgdheid bij de burgers groot.
De Aziatische hoornaar helemaal wegkrijgen zal niet meer lukken, maar door lokaal beheer uit te voeren willen de provincie Oost-Vlaanderen de negatieve impact verminderen.
In 2023 behandelde RATO in Oost-Vlaanderen 1540 meldingen. De bestrijding werd vergoed door de provincie Oost-Vlaanderen en was kosteloos voor de burgers.
De soort neemt exponentieel toe. Dit jaar verwacht de Provincie Oost-Vlaanderen tot 4 keer meer meldingen.
Daarom gebeurt de financiering vanaf dit jaar anders. Vanuit de provincie Oost-Vlaanderen ontvangt RATO vzw een budget voor de coördinatie.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar er is voldoende budget beschikbaar.
Raming of Bedrag |
raming 4.042 euro incl. BTW |
Actie OF Overig beleid |
GGB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) |
2024/GBB-CBS/0390-00/6150000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst met financieringsbereidheid met de Provincie Oost-Vlaanderen, RATO en lokaal bestuur Haaltert voor het gezamenlijk beheer van de Aziatische hoornaar.
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met het afsluiten van deze overeenkomst.
De gemeenteraad wordt gevraagd de dienstverleningsovereenkomst met SOLVA betreffende de opmaak van een ruimtelijk uitvoerinsgplan Paarse Vlekken goed te keuren.
Het lokaal bestuur Haaltert wenst een oplossing te bieden voor de planologische onregelmatigheden voor verschillende bedrijvensites en KMO-zones op het grondgebied van Haaltert.
Op verschillende sites is de planologische bestemming achterhaald of niet volledig in overeenstemming met de werkelijke situatie op het terrein met betrekking tot de eigenlijke terreininname of terrein- of perceelafbakeningen. Het gewestplan en het BPA Zonevreemde bedrijven zijn niet steeds ingekleurd in overeenstemming met de realiteit of bieden geen oplossing voor de huidige bedrijfsvoering. Het RUP vloeit voor uit de bedrijvenenquête van 2016 en de hieraan gekoppelde voorstudie.
SOLVA kan deze opdracht op zich nemen.
De samenwerkingsovereenkomst dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Algemene basisbevoegdheid:
Voormelde beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.10: RUP Bedrijvigheid.
Raming | 40 000 euro |
Overig beleid | Actie 12 |
Jaar Budget Code (JBR) | 0600-00/2140007 |
artikel 1. de samenwerkingsovereenkomst met SOLVA betreffende de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan Paarse Vlekken goed te keuren.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden van het bestek bij lokaal bestuur Haaltert gekend onder 2024/1042 Aanleg rijweg Anderenbroek - Vondelen - Koekelberg, waarbij specifiek dient vermeld dat de uitvoering van de fietssuggestiestroken (post 48) om budgettaire redenen niet wordt weerhouden.
artikel 2. goedkeuring te verlenen aan de raming van 793.108,07 euro incl. BTW voor de Aanleg rijweg Anderenbroek-Vondelen-Koekelberg.
artikel 3. deze uitgave in te schrijven op budgetcode GBB/0200-00/2240007/IP-55.
artikel 4. goedkeuring te geven aan de verhoging van het budget naar 1.100.000,00 euro, door te voeren bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan en de financieel directeur hiertoe opdracht te geven.
Projectvereniging Erfgoed Denderland heeft een cultureel-erfgoedconvenant voor de beleidsperiode 2021-2026 en maakt steeds een jaaractieplan op, gekoppeld aan een begroting. Na afloop van het werkingsjaar dient een jaarverslag en jaarrekening te worden ingediend bij de Vlaamse Overheid.
Dit jaarverslag en jaaractieplan 2023 wordt aan alle bevoegde gemeenteraden vooraf voorgelegd ter goedkeuring.
Het doel van de projectvereniging is door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele erfgoedactoren in de regio, van de Denderstreek een sterkere cultuurplek en erfgoedregio te maken, in het bijzonder met een gemeenschappelijke aanpak ten aanzien van cultureel erfgoed.
De projectvereniging wil door middel van projecten de samenwerking tussen de gemeente inzake cultuur en erfgoed bevorderen, onder andere op het vlak van inventarisatie, publiekswerking, participatie, wetenschappelijk onderzoek, het behoud en het beheer van dat cultureel erfgoed.
De projectvereniging wil de lokale erfgoedactoren ondersteunen door middel van diverse initiatieven.
Voorliggende beslissing kadert in actie 19 - aansluiting erfgoedcel
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van Erfgoed Denderland.
artikel 2. de goedkeuring zal overgemaakt worden aan erfgoed Denderland.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.
De statutaire vergadering van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen vond plaats op 11 maart 2024 in Lede.
Het jaarverslag en de jaarrekening dienen aan de gemeenteraden van de participerende gemeenten/steden ter goedkeuring worden voorgelegd.
Agendapunten vergadering:
Voorliggende beslissing kadert binnen gelijkblijvend beleid.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen
Artikel 2. de raadsbeslissing wordt overgemaakt aan de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen
De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout, Peter De Smet en Nathalie Meganck werden ter zitting behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad