De voorzitter opent de zitting op 25/09/2023 om 20:41.
Raadsleden Sofie Coppens en Koen Vijverman zijn afwezig tijdens de zitting.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 28 augustus 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 augustus 2023 worden goedgekeurd.
Aan de raad wordt gevraagd de kandidaturen voor de samenstelling van de deontologische commissie goed te keuren.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd, aangevuld met een addendum bij beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2023 voor wat betreft de oprichting van een deontologische commissie.
Conform artikel 35 van de deontologische code wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:
"Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie."
Op de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd gevraagd dat elke fractie de kandidaturen voor de deontologische commissie zou doorgeven ten laatste op 4 april 2023. Per fractie kon er een naam doorgegeven worden voor een effectief lid en een plaatsvervangend lid.
Volgende kandidaten werden doorgegeven door de verschillende fracties:
Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Effectief: Sabine De Coninck
Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
Plaatsvervanger 2: Bart Welleman
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: Johan Souffriau
Voor de fracties Open&Liberaal, Centrumlijst en Vlaams Belang werden toen geen kandidaturen voor effectief lid en plaatsvervanger doorgegeven.
Onlangs werd een tweede oproep gedaan voor de samenstelling van de deontologische commissie.
Volgende kandidaten werden doorgegeven om de deontologische commissie te vervolledigen:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De raad keurt de samenstelling van de deontologische commissie als volgt goed:
Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Effectief: Sabine De Coninck
Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
Plaatsvervanger 2: Bart Welleman
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: Johan Souffriau
Effectief: Gina Verbestel
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 103 P0000 met een oppervlakte van 1.250 m².
Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.
De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.
Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.
De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 5.000,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere), kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 103 P0000 met een oppervlakte van 1.250 m².
artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 5.000,00 euro;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641)
artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 860 P0000 met een oppervlakte van 2.580 m².
Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.
De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.
Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.
De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 7.740,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
artikel 1. de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende de openbare verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere, kadastraal gekend als Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 860 P0000 met een oppervlakte van 2.580 m², in te trekken.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere, kadastraal gekend als Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 860 P0000 met een oppervlakte van 2.580 m².
artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 7.740,00 euro;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641).
artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m².
Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.
De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.
Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.
De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 4.830,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
artikel 1. de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende de openbare verkoop van een perceel bouwland gelegen 9420 Erpe-Mere, kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m², in te trekken.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m².
artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 4.830,00 euro;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641)
artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken). Het perceel is kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1338 P0000 met een oppervlakte van 2.950 m².
Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.
De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.
Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.
De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 17.700,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
artikel 1. de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende de openbare verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken), kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1338 P0000 met een oppervlakte van 2.950 m², in te trekken.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken), kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1338 P0000 met een oppervlakte van 2.950 m².
artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 17.700,00 euro;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641).
artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken). Het perceel is kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1438A P0000 met een oppervlakte van 1.020 m².
Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.
De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.
Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.
De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 5.100,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte. De ontwerp akte wordt eveneens ter goedkeuring voorgelegd met dien verstande dat de datum van het verlijden van de akte dient gewijzigd te worden naar 6 maart 2023.
artikel 1. de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende de openbare verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken), kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1438A P0000 met een oppervlakte van 1.020 m², in te trekken.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9320 Aalst (Nieuwerkerken), kadastraal gekend als stad Aalst, 13e afdeling Nieuwerkerken, sectie C, nr. 1438A P0000 met een oppervlakte van 1.020 m²
artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 5.100,00 euro;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641).
artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Het decreet lokaal bestuur (artikel 263) bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapport over het eerste semester van het lopend boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De controlefunctie van de raad ligt nu meer op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen en onderliggende acties en minder op de kredietbewaking. Daarom legt Vlaanderen de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan.
artikel 1. Kennis te nemen van het opvolgingsrapport van het eerste semester van 2023.
Aan de raad wordt gevraagd de wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het personeel goed te keuren. Dit betreft enkel de toevoeging van bijlage 18 betreffende de fietspolicy.
De raad keurde in zitting van 29 maart 2021 de laatste versie van het arbeidsreglement voor het personeel formeel goed. Het betrof toen enkel de toevoeging van bijlage 17 betreffende het GSM-beleid.
Het lokaal bestuur Haaltert wil inzetten op een duurzame mobiliteit voor haar personeel. Door te voorzien in een fietsleaseplan voor het personeel krijgen de medewerkers de mogelijkheid om zich op een gezonde manier te verplaatsen.
Om dit plan wettelijk te onderbouwen moet een fietspolicy worden voorzien. Deze policy heeft tot doel, op een duidelijke en transparante wijze, het beheer en gebruik van de leasefiets door het personeelslid, te beschrijven. De policy bepaalt alle rechten en verplichtingen die verbonden zijn aan het gebruik en beheer van de leasefiets. Dit reglement vormt bijlage 18 van het arbeidsreglement.
Tijdens :
- het college van 25 mei 2023 werd de lancering van fietsleasing informeel goedgekeurd
- het college van 10 augustus 2023 werd de raamovereenkomst voor fietslease aan leverancier O2O gegund
- het college van 10 augustus 2023 werd de aankoop van de HR Module voor fietslease goedgekeurd
Deze concrete wijziging van het arbeidsreglement betreft louter de toevoeging van bijlage 18 aan het arbeidsreglement betreffende fietslease.
De volledige en grondige aanpassing van het arbeidsreglement zal in een latere fase gebeuren.
De fietspolicy werd besproken op het vakbondsoverleg van 13 september 2023.
De representatieve vakorganisaties ACV-Openbare diensten en ACOD-lrb waren aanwezig en gaven een gunstig advies. De representatieve vakorganisatie VSOA LRB was noch fysiek noch digitaal aanwezig en deelde, noch vooraf, noch ter zitting een standpunt mee.
Artikel 1 - de aanpassingen aan het arbeidsreglement betreffende de fietspolicy, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 25/09/2023 om 21:13.
Namens OCMW-raad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad