1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert heeft een verzoekschrift ontvangen van een aangelande eigenaar van trage weg nr. 66.
Bij dit verzoekschrift wordt gevraagd om een deel van trage weg nr. 66 op te heffen op basis van een 30-jarig niet gebruik van de trage weg. Bij het verzoekschrift wordt de motivering van de aanvraag gevoegd, samen met de bewijsstukken van het niet gebruik en een grafisch plan, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Voor de gedeeltelijke afschaffing van de trage weg nr. 66 moet het grafisch plan eerst voorlopig worden vastgesteld overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen.
2. Motivering
2.1. Wettelijk kader
Overeenkomstig artikel 20, §2 van het Decreet Gemeentewegen moet een grafisch plan voor opheffing van een gemeenteweg minstens de volgende elementen omvatten:
Het bijgevoegde grafisch plan omvat al deze elementen.
De trage weg nr. 66 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
2.2. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Aan de hand van het verzoekschrift en de bijlagen is duidelijk vast te stellen dat trage weg nr. 66 in onbruik is geraakt. De ligging is niet meer zichtbaar en aan de hand van de oude luchtfoto's is eveneens vast te stellen dat dit al gedurende minstens 30 jaar zo is.
Een trage weg die al zo lang in onbruik is, dient het algemeen belang niet meer waardoor een opheffing verantwoord is.
2.3. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat trage weg nr. 66 al minstens 30 jaar in onbruik is. Deze mogelijkheid voor opheffing is trouwens uitdrukkelijk voorzien in artikel 14, §2 Decreet Gemeentewegen. Het niet gebruik wordt aangetoond door de bijgevoegde stukken en vormt de nodige motivering voor de opheffing.
2.4. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Aangezien de trage weg al minstens 30 jaar niet gebruikt wordt, kan er geen sprake zijn van een probleem met verkeersveiligheid. De aanpalende percelen liggen aan de Fonteinstraat, die een rustige straat betreft in een woonwijk. Weggegebruikers kunnen zich veilig verplaatsen langs de Fonteinstraat.
2.5. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
2.6. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De trage weg nr. 66 is op heden al minstens 30 jaar in onbruik. Weggebruikers binnen zachte mobiliteit kunnen perfect gebruik maken van de parallel lopende Fonteinstraat zonder gebruik te moeten maken van een trage weg die voor de huidige generatie de facto niet gekend is.
3. Openbaar onderzoek
Conform artikel 21 Decreet Gemeentewegen zal het college van burgemeester en schepenen belast worden met het organiseren van een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van 30 dagen na het voorlopig onteigeningsbesluit, dat minstens het volgende inhoudt:
1° aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel;
2° een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
3° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
4° een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de aanpalende bewoners van het op te heffen wegdeel;
5° een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
6° een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
7° een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
8° een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
De aankondiging zal minstens het volgende bevatten:
1° de locatie waar de beslissing tot voorlopige vaststelling en het grafisch plan ter inzage liggen;
2° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek, zijnde van 12 mei 2025 tot 11 juni 2025;
3° het adres waar de opmerkingen en bezwaren naartoe gestuurd moeten worden of worden afgegeven, en de te volgen formaliteiten.
Na de aankondiging wordt het ontwerp van grafisch plan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk (op het adres van het gemeentehuis te 9450 Haaltert, Hoogstraat 41) of digitaal (info@haaltert.be) aan het gemeentebestuur bezorgd.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de voorlopige vaststelling van het grafisch plan voor de gedeeltelijke afschaffing van trage weg nr. 66, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het voorlopig vastgestelde grafisch plan het voorwerp te laten uitmaken van een openbaar onderzoek en het ter inzage te leggen in het gemeentehuis, conform het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opdracht voor het college van burgemeester en schepenen van de organisatie van het openbaar onderzoek en het voorafgaandelijk verwittigen van de eigenaars.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft goedkeuring om na het openbaar onderzoek het dossier voor definitieve vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.