Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/08/2025 - 12:30

Tijdelijke politiereglement - organisatie wielerwedstrijd 2de Atomse Pijl op vrijdag 29 augustus 2025 - Extra maatregelen doorstroming Dorp - Goedkeuring

Aanwezig: Phaedra Van Keymolen, burgemeester
Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Tom Verbeke, schepenen
Sofie Triest, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Nathalie Meganck, vierde schepen
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Juridische gronden

Algemene basisbevoegdheid:

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56

Toepasselijke regelgeving:

  • Het decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 21 augustus 1967 en wijzigingen, het besluit van de Vlaamse executieve van 15 februari 1984 en 13 maart 1985 en het decreet van de Vlaamse executieve van 5 maart 1985 tot reglementering van de wielerwedstrijden.
  • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, inzake de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
  • Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het algemeen politiereglement van 27 februari 1995, en alle latere wijzigingen, op het wegverkeer gemeentewegen en gewestwegen, van het lokaal bestuur Haaltert.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2016, houdende het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer - bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en motivering

Op vrijdag 29 augustus 2025 organiseert Atom Sportief de wielerwedstrijd 2e Atomse Pijl. Hiervoor werd reeds een tijdelijk politiereglement opgemaakt te worden om de verkeersmaatregelen te reglementeren.

Om de doorstroming vanuit Dorp richting Haaltert en N45 te garanderen worden extra verkeersmaatregelen genomen zodat de Adv. De Backerstraat en de Schoolstraat tijdelijk tweerichtingsverkeer worden.

Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Communicatie

De organisator van de wielerwedstrijd brengt de bewoners en de handelaars binnen het parcours schriftelijk op de hoogte van de verkeersafwikkeling.

Standpunt beleidsorgaan

Het college van burgemeester en schepenen keurt het tijdelijk politiereglement betreffende de organisatie van de wielerwedstrijd 2de Atomse Pijl op vrijdag 29 augustus 2025 goed

Besluit

Artikel 1: 

Het college van burgemeester en schepenen keurt het tijdelijk politiereglement met extra verkeersmaatregelen, naar aanleiding van het organiseren van de wielerwedstrijd 2e Atomse Pijl op vrijdag 29 augustus 2025 goed. 

Artikel 2: Parkeerverbod.

§1. Het is verboden te parkeren in

    • Advocaat de Backerstraat
    • Schoolstraat

§2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden E1 met een onderbord met opschrift: "Op 29/08/2025 vanaf 12.00 uur tot en met 23.45 uur". Er dienen geen parkeerverbodsborden geplaatst te worden op de delen van de weg waar reeds een parkeerverbod geldt (middenmarkering, parkeerverbodsborden).

Artikel 3: Tijdelijk opheffen éénrichtingsverkeer

§ 1. Er wordt tijdelijk tweerichtingsverkeer ingevoerd in de:

  • Schoolstraat (wegvak tussen Eigenstraat en Vondelbaan/uitrit parking Delhaize)
  • Adv. de Backerstraat (wegvak tussen het kruispunt met Dorp en het kruispunt met Iddergemsesteenweg).

§ 2. Deze maatregel wordt ingevoerd door het afdekken van alle verkeersborden die het éénrichtingsverkeer aangeven in de Schoolstraat en in Adv. de Backerstraat (wegvak tussen het kruispunt met Dorp en het kruispunt met Iddergemsesteenweg).

§ 3. Bijkomend moeten de 2 gele paaltjes ter hoogte van Schoolstraat 47 van de rijbaan worden verwijderd.

§ 4. Bijkomend wordt op Dorp, net voor de Teerlingstraat, een informatiebord geplaatst met de tekst ‘Wielerwedstrijd, doorgang naar Schoolstraat onderbroken, Schoolstraat bereikbaar via Adv. de Backerstraat’.

§ 5. Deze maatregel is van toepassing op 29 augustus 2025 vanaf 12.00 uur tot 23.45 uur.

Artikel 4:

§ 1. De organisatoren dienen in te staan voor de plaatsing van de verkeerstekens, conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaald. Na het beëindigen van het evenement dient de signalisatie verwijderd of weggedraaid te worden, zodat deze niet meer zichtbaar is voor het verkeer.

§ 2. De wachtdienst van de technische dienst van het lokaal bestuur Haaltert zal instaan voor het afdekken van alle verkeersborden die het éénrichtingsverkeer aangeven in Adv. de Backerstraat (wegvak tussen het kruispunt met Dorp en het kruispunt met Iddergemsesteenweg) en in de Schoolstraat. De wachtdienst zal deze afdekkingen na het beëindigen van de wielerwedstrijd opnieuw verwijderen.

§ 3. De wachtdienst van de technische dienst van het lokaal bestuur Haaltert zal ook instaan voor het verwijderen en terugplaatsen van de gele paaltjes ter hoogte van Schoolstraat 47.

Artikel 5:

De organisator van het evenement wordt verplicht de betrokken inwoners, wonende op het parcours, schriftelijk te verwittigen met de genomen verkeersmaatregelen.

Artikel 6:

Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de organisator van het evenement, de politiezone Denderleeuw-Haaltert, de dienst 100, de Hulpverleningszone Zuid-Oost en De Lijn.