Mevrouw Nancy Van Landuyt, wonende Achterstraat 6, 9450 Haaltert - in de gemeenteraadszitting van 3 januari 2019 beëdigd en aangesteld als gemeenteraadslid - heeft aan de voorzitter van de gemeenteraad op 27 februari 2021 via e-mail te kennen gegeven dat zij zich, wegens ziekte, voor de duur van 12 weken wil laten vervangen door de eerste opvolger op de lijst nr. 3 - CD&V.
Met e-mailbericht van 17 mei 2021 stuurde raadslid N. Van Landuyt een medisch attest door voor verlenging van haar verhindering wegens ziekte tot en met 2 september 2021.
Met e-mailbericht van 22 augustus 2021 stuurde raadslid N. Van Landuyt opnieuw een medisch attest door voor verlenging van verhindering wegens ziekte tot en met 10 januari 2022
Een attest ter staving dat het hier gaat om ziekte, werd als bijlage aan het schriftelijk verzoek voorgelegd aan de voorzitter van de gemeenteraad.
- Decreet over het lokaal bestuur artikel 12 en 41
- Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
- Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Akte te nemen van de verlenging van verhindering wegens ziekte van mevrouw Nancy Van Landuyt als gemeenteraadslid tot en met 10 januari 2022.
artikel 2. Het verhinderde titelvoerend gemeenteraadslid, Nancy Van Landuyt, werd, overeenkomstig artikel 14 van het Decreet lokaal bestuur, vervangen door de opvolger die overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 is aangewezen. Deze vervanging wordt verlengd tot en met 10 januari 2022.
De gemeenteraad heeft in zitting van 29 maart 2021 akte genomen van de verhindering van mevrouw Nancy Van Landuyt als gemeenteraadslid, wegens ziekte, vanaf 27 februari 2021 tot en met 21 mei 2021.
Via e-mailbericht van 17 mei 2021 liet mevrouw Nancy Van Landuyt weten dat haar verhindering wegens ziekte verlengd werd tot en met 2 september 2021.
Een attest ter staving werd meegestuurd.
Via e-mailbericht van 22 augustus 2021 liet mevrouw Nancy Van Landuyt weten dat haar verhindering wegens ziekte verlengd werd tot en met 10 januari 2022.
Het decreet Lokaal Bestuur stelt dat een gemeenteraadslid dat als verhinderd beschouwd wordt, vervangen wordt door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011; dat de geloofsbrieven door de gemeenteraad worden onderzocht overeenkomstig artikel 6§3 van het gemeentedecreet; dat de eedaflegging dient te gebeuren in openbare vergadering, in handen van de voorzitter van de gemeenteraad; dat de gemeenteraad akte neemt van de beëindiging van de periode van verhindering.
- Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
- Gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2021
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Artikel 1. Kennis te nemen van de verlenging van de aanstelling van de heer Steven De Schrijver als gemeenteraadslid voor de duur van de verlenging van verhindering wegens medische redenen van raadslid N. Van Landuyt.
Artikel 2. Afschrift van dit besluit zal bij het aanstellingsdossier gevoegd worden.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 30 augustus 2021 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 augustus 2021 goed te keuren.
Naar aanleiding van het oprichten van een dorpsraad in elke deelgemeente van Haaltert is het belangrijk om een samenwerkingsovereenkomst, convenant, af te sluiten. Hierdoor kan de samenwerking starten met een goede verstandhouding tussen de betreffende dorpsraad en het lokaal bestuur.
Conflicten en problemen kunnen via dit fundament bekeken/opgelost worden.
Het convenant is een uiting van wederzijds respect en staat voor erkenning 'ik tel mee'.
Dit convenant werd eerst samen besproken met de verschillende dorpsraden, teneinde een overeenkomst te bekomen waarin beide partijen zich kunnen vinden.
Aan elke dorpsraad wordt een jaarlijks werkingsbudget toegekend van 750,00 euro.
Het convenant dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring op de zitting van 27 september 2021.
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actiepunt 5
* actie 8.4: stimuleren van sociuale cohesie door in te zetten op buurtcomités, wijkinitiatieven en dorpsraden met een dorpsbudget (participatie).
De beslissing heeft financiële gevolgen
Raming of Bedrag |
3.000,00 euro jaarlijks |
Actie OF Overig beleid |
Actie- 8 |
Jaar Budget Code (JBR) |
0709-00/6150000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan het convenant voor de verschillende dorpsraden in de verschillende deelgemeenten van gemeente Haaltert, met name dorpsraad in Heldergem, Kerksken, Haaltert en Denderhoutem.
Het decreet lokaal bestuur (artikel 263) bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapport over het eerste semester van het lopend boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De controlefunctie van de Raad ligt nu meer op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen en onderliggende acties en minder op de kredietbewaking. Daarom legt Vlaanderen de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan.
artikel 1. Kennis te nemen van het opvolgingsrapport voor het eerste semester van 2021.
Overeenkomst het decreet lokaal bestuur (art. 176 en 177) rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose aan de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau. De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering aan de algemeen directeur ter beschikking.
Aan de hand van de liquiditeitsprognosetabel wordt voor het boekjaar 2021 een beeld gegeven van de evolutie van de thesaurietoestand van het bestuur.
De thesaurie wordt bepaald door de inkomende (ontvangsten) en uitgaande (uitgaven) geldstromen en de timing van deze stromen.
Hoe verder de planningshorizon, hoe moeilijker het is om met absolute zekerheid de omvang en het tijdstip van de geldstromen in te schatten. De realiteit zal dus altijd in bepaalde mate afwijken van de prognoses.
De evolutie van de thesaurietoestand toont het geheel van de beschikbare liquiditeiten waarover het bestuur op een gegeven moment beschikt. Dit zowel voor perioden uit het verleden als die voor de toekomst ('werkelijk' vs. 'geschat'). De liquiditeiten op de betaalrekening zijn direct voorhanden daar de middelen op de spaarrekeningen slechts 32 dagen na opvraging bij de kredietinstelling ter beschikking worden gesteld.
artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de thesaurietoestand van het 1ste semester 2021 en de liquiditeitsprognose 2021 van het lokaal bestuur Haaltert.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur (art. 177) rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Dit mechanisme wordt geregeld in artikel 266 van het Decreet Lokaal Bestuur. Enkele belangrijke passages uit dit artikel zijn de volgende:
artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen (visum) voor 1ste semester 2021.
De gemeenteraad heeft in de zitting van 25 juni 2018 het regionaal klimaatplan ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen’ in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen' goedgekeurd. Met het Burgemeestersconvenant engageert lokaal bestuur Haaltert zich om 40% CO2-besparing op het grondgebied na te streven tegen 2030 t.o.v. referentiejaar 2011 (mitigatie) en de negatieve gevolgen van de klimaatverandering op te vangen (adaptatie). Het klimaatplan omvat een maatregelentabel om deze doelstellingen te realiseren.
De Vlaamse Regering keurde op 9 december 2019 het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030 definitief goed. Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030 is een transversaal beleidsplan en vormt een belangrijke basis voor het Vlaams energie- en klimaatbeleid voor de periode 2021-2030.
Op 30 september 2019 hebben de regeringsonderhandelaars het regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024 afgerond. Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Om samen met Vlaanderen en de lokale besturen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken, is het wenselijk dat lokaal bestuur Haaltert het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. De gemeente heeft recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
• Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
• Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
• Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
• Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
• Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
• Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
• Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
De Vlaamse overheid engageert zich om:
• Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
• Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
• Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
• Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
• In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
• Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
• Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft lokaal bestuur HAALTERT aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken :
1. Laten we een boom opzetten
• Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
• 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
• Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)
2. Verrijk je wijk
• 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
• 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
• Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
• Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
• 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030
4. Water het nieuwe goud
• 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
• Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
WERF 1: vergroening
WERF 2: energiebesparende renovaties en hernieuwbare energieprojecten
WERF 3: koolstofarme (deel)mobiliteit
WERF 4: droogteproblematiek
Overkoepelende doelstellingen
Enig artikel. De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Varia
Op de mondeling vraag van raadslid P. De Spiegeleer zal binnen de wettelijke termijn zal beantwoord worden door de bevoegde schepen.
De mondelinge vragen van raadslid J. Schelfhout worden behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2021 om 21:06.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad